zondag 4 november 2018

Leksand Hemslöjdwinkel

Toen ik de eerste verdieping van de Hemslöjd winkel in Leksand (Dalarna) betrad, was het net alsof ik een museum binnenkwam. Ik wist ook niet waar ik beginnen moest, want ik zag zoveel moois tegelijk. Er stonden levensgrote poppen met prachtige klederdrachten uit de omgeving van Leksand. Ik zag geborduurde halsdoeken en ook met prachtig fijn kant, geborduurde dameshesjes, heuptasjes en kindermutsjes, gestreepte schorten en gebloemde omslagdoeken. In lades,veilig achter glas, lagen oude exemplaren van halsdoeken en hesjes, kantjes en bandjes, prachtig geborduurde en ingebreide wollen wanten. Ik keek mijn ogen uit. D.m.v. de foto's kan ik er nog van nagenieten. Kijk maar even mee. 










































Ik heb hier een linkje naar de Hemslöjdwinkel geplaatst, maar begrijp dat er inmiddels wat veranderingen hebben plaatsgevonden. Op de website wordt een nieuw adres genoemd, Stationsgatan 6 in Leksand. Toen wij de winkel in 2016 bezochten, was het adres Kyrkallén 1 in Leksand. 
Informatie: https://www.cronacraft.com/

Zie ook: https://hejtjorven.blogspot.com/2017/04/rattvik-hemslojd.html

Ik kocht dit kleine borduurwerkje.

10 opmerkingen:

  1. wat een mooie dingen laat je hier weer zien. Ik moet nog eens terug naar je blog, super! prachtig, die halsdoekjes met zwart borduurwerk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thank you for sharing so many beautiful pictures :-)
    When I saw our last picture, I realised that I have been there also, but there was only a shop upstairs; the museum must be more recent.
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, wat een tijd, liefde en aandacht zit daarin!
    En mooi vind ik het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fantastische winkel/museum. Zoveel folklore. Geweldig. Ik ben lang geleden in Leksand geweest, maar deze winkel kan ik me niet herinneren. Misschien keek ik naar andere mooie dingen. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat er nog gebieden zijn waar aandacht is voor klederdracht en waar die ook nog gedragen wordt! Deze winkel is inderdaad een museum op zich.
    Heb je zelf iets gekocht of liet je het bij genieten? 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Marjan, een klein borduurwerkje. Ik heb inmiddels een foto geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heerlijke winkel om lang in te kijken, jammer dat ik geen Zweeds kan, ben nieuwsgierig wat er op de bordjes staat. Vooral heerlijk om weer eens wat bij te kunnen lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om mee te kijken! Prachtige kostuums inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi om weer blogjes te zien. Deze winkel hebben we helaas gemist.

    BeantwoordenVerwijderen