maandag 24 oktober 2011

Honderd procent boer - Bonderøven

Als we in Zweden op vakantie zijn dan zijn er een aantal tv-programma's die we graag volgen. Eén daarvan is "Hundra procent bonde", in het Nederlands vertaald, "Honderd procent boer". Het is een Deens programma en wordt in het Zweeds ondertiteld. Beide talen zijn we niet machtig, maar we genieten van de beelden van de boerderij en van de boer die ook een leuk koppie heeft en waar de gedrevenheid vanaf straalt.


In het Deens is de titel Bonderøven. Frank Erichsen (1983) leeft met vriendin en twee kindjes op zijn oude boerderij "Kastaniegården" in het noorden van Jutland. Hij leeft eenvoudig en wil zelfvoorzienend zijn. Zijn dagelijks leven en harde werken zijn in de afleveringen te volgen. Het onderhoud van de boerderij, het bewerken van het land, het verzorgen van de dieren en nog veel meer komt aan bod.


Boer Frank is met verschillende projecten bezig. Een kas voor de tomaten waar hij ketchup van gaat maken, een hok voor de ganzen, het enten van bomen, het winnen van berkensap, het maken van een nieuwe voordeur. Hij laat zien hoe je op eenvoudige wijze kunt leven, niet terug naar het stenen tijdperk, want een auto, telefoon en computer heeft hij ook, maar geen overbodige luxe.


Het programma heeft hoge kijkcijfers en ontving dit jaar een Europese tv-prijs. Op de site van de Deense tv-zender DR1 kun je de video's van de afleveringen bekijken. Je vindt  er ook veel informatie en een plattegrond van de boerderij en kleurplaten om te downloaden. Foto's zijn van DR.

https://da-dk.facebook.com/BonderoevenDR/

37 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me idd een heel leuk programma om te zien. Hopelijk komt het nog eens op de Nederlandse t.v. Ik ben dol op dit soort "terug naar de natuur" programma's.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo pik je toch wat van de taal op. Dit zijn nog pure mensen in tegenstelling van dat wij doorgaans voorgeschoteld krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zo dicht bij de natuur leven. Ik merk dat als ik in Frankrijk ben ik veel dichter bij de natuur sta dan hier en het doet me goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke tip! Ik kijk er ook naar (woon in Zweden), maar nu wordt het programma even niet uitgezonden. SVT Zweden heeft de rechten niet om het uit te zenden (volgens SVensk Tv).

    Er komt nu weer een echt leuk dichtbij-de-natuur recepten-programma, ook Deens.
    Prettige week!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig programma is het. Heb het ook een keer gezien. Zo zouden we moeten kunnen leven. Maar ja, tuintje is veel te klein.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bewonder deze man en zijn gezin, het lijkt mij heerlijk zo te kunnen leven en werken. Vooral die ruimte daar en dat prachtige landschap spreken ons heel erg aan. Maar ja voor zijn werk kan DP niet verkassen, maar anders! Bedankt voor de link, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh ik wil ook zo graag zelfvoorzienend leven. Ik heb respect voor dit soort mensen. Leuke tip hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker een leuke boer. Soms zeggen plaatjes (bewegend beeld) meer dan woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet niet of ik echt sober zou kunnen leven en heb daarom des te meer bewondering voor mensen die er bewust voor kiezen om helemaal voor zichzelf te zorgen...van deur tot voeding.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt wel een leuk boertje! Ik ga de link opslaan, fijne dag knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor de link.Heerlijk verhaal. Denemarken is al meer dan 15 jaar ons vast vakantieland. De taal spreken lukt nog niet maar lezen gaat redelijk en het verstaan gaat ook steeds beter. Schitterend programma on de taal bij te houden. Want helemaal mijn ding. leven van wat het land je biedt...... Ga de uitzendingen zeker teerugzien en volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ziet je blog er mooi uit, Willy, heel rustig, prettig voor het oog! Deze boer is een wel heel leuke boer ;)

    Fijne maandag xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuke blog heb jij, Willy. Ik ben alles nog aan het ontdekken in blogland. Maar ik ben er nu achter dat jij dus een aantal keer zo leuk gereageerd heb op mijn blog. Je link is fantastisch. Geeft mij een beetje een Mc Leod's daugthers gevoel, maar dan in 't verre noorden... Dank je wel voor het delen van zulke leuke links. Ik ben ook dol op het folkloreboek op je site. Als ik op je blog kijk, moet ik daar altijd weer op klikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig programma Willy, nu we economisch mindere tijden krijgen, is het goed te zien hoe "minder maar wel kwaliteitsvol, zonder verpilling", veel voldoening kan geven.
    Kan me goed voorstellen dat je graag hiernaar kijkt.
    Lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gezellig programma lijk me dit. en met eenvoud kun je zeker gelukkig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit spreekt me enorm aan! Eenvoud, maar wel met de noodzakelijke dingen in het leven en verder geen poespas! Prachtig! Ik begrijp heel goed dat veel mensen graag naar dit programma kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank voor dit logje, helemaal waar ik van hou! Dit soort mensen maakt je wakker, inspireert en laat je nog eens kritisch nadenken over je eigen leven en de keuze's die je maakt... Heerlijk, liefs Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja Willy, één van onze favoriete programma's!!! Leuk dat je erover schrijft. Kram Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Boer frank lijkt een beetje op rintje ;-) Lijkt me een leuk programma. dat zou hier ook wel goed scoren denk ik. Het zou wel goed zijn om wat dichter bij de natuur en het gewone leven te staan. het gaat tegenwoordig veels te snel met al die media en computers.
    Ik vraag me wel eens af waar dat naar toe gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, hij lijkt idd op Rintje, ik had ook al zoiets van: waar ken ik die van? Maar wat een leuk programma lijkt me dat. Heb net even je link (bedankt voor het voorwerk) bekeken, wat idyllisch. Je moet er wel helemaal voor gaan, dat is denk ik nog moeilijker dan het lijkt, met onze moderne levenswijze. Maar zoiets schud je idd wakker, het kan soms wel wat minder allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jammer dat we hier zoiets niet hebben. Volgens mij is er wel eens engelse versie op de TV geweest?!!.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dit lijkt me een hartstikke leuk programma. Zelfvoorzienend leven lijkt me mooi, maar ook heel hard werken.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Willy,

    Wat een leuk programma en een prettig uitziende boer met een open blik. Wat ik mij afvraag: spreek of versta jij Zweeds?

    Een fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Volgens mij is boer Frank een heel gelukkig mens en zijn de dieren op zijn boerderij ook heel gelukkig. Als je zo'n film ziet, ga je zelf toch ook een beetje naar dat 'eenvoudige' boerenleven verlangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat geweldig dat hij dit met zijn gezin doet. Terug naar de natuur met de gemakken van nu. Helemaal mijn stijl.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuk programma Willy.
    Het lijkt me heerlijk om zo dicht bij de natuur en zelfvoorzienend te leven.
    Misschien dat dit ook een keer hier in Nederland op de televisie komt.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  27. voor het eerst op bezoek in je nieuwe bloghuis! het ziet er heel mooi uit!
    ik kom snel weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. oh leuk...ik ben dol op dit soort programma's! Kan Yvon Jaspers zoiets niet regelen voor de nl tv??? Maar je link ga ik nu even bekijken...leuk!! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  29. I wonder if its on netflix , its sounds wonderful and after living on a dairy farm as a child, this life style is very appealing to me! and he is one cute farmer!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een fantastisch idee, terug naar onze kindertijd!
    Het varken steelt mijn hart!!
    Lieve groetjes:)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik ben met Saskia helemaal mee eens, een leuke boer!
    Groetjes van Beertje Zonn

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hi Willy!
    I have been watching this program as well, and I'm impressed about the young farmer, and how they chose to live!


    It's great that you have a working blog againe!

    I will have a give away in shortly where I will have the book Strikkedukker by Arne& Carlos as my main prize, so you must attend, must you not!

    Hava a nice day!

    Hugs
    Cathrine :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. oh dat lijkt mij ook een heel leuk programma, ik hou daar wel van!

    fijne week!
    lieve groetjes van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Als je zo kunt leven en wonen, moet je wel gelukkig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Heerlijk zijn zulke programma's
    Jaren geleden keken wij hier altijd naar een journalist die ook zelfvoorzienend wilde boeren .Heb er van genoten toen .
    Willy mag ik jou vragen hoe jij you-tube filmpjes op je site krijgt ?
    Vorig jaar lukte het mij wel maar tegenwoordig niet meer.
    Liefs van ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen