dinsdag 13 december 2011

Luciadag

Op 13 december wordt in Zweden en de andere Scandinavische landen Luciadag gevierd, het feest van het licht. Lucia is een heilige en er zijn verschillende verhalen. Eén ervan is dat Lucia in 304 in Syracusa op Sicilië (Italië), door een dolksteek in haar hals om het leven werd gebracht omdat zij weigerde een heiden te trouwen. De 13e december was ook, vóór de invoering van de Gregoriaanse kalender, de kortste dag van het jaar, het begin van de winter.

Ola Ericson/imagebank.sweden.se        

Het oudste meisje in een gezin kleedt zich vandaag als Lucia, zij draagt een kaarsenkroon, een wit gewaad en een rode band om haar middel, dat de dolksteek symboliseert. Lucia deelt koffie en LUSSEKATTER, dat zijn saffraanbroodjes, uit in het gezin.

Helena Wahlman/imagebank.sweden.se

Op scholen, in kerken, ziekenhuizen en bejaardenhuizen wordt Luciadag gevierd. Lucia wordt begeleidt door jongens en meisjes in witte gewaden, waarbij de meisjes een groene krans dragen en de jongens een witte puntmuts met sterren. Soms zijn er ook kinderen verkleed als kabouters en peperkoekmannetjes. Als eerste wordt het Lucialied gezongen.

Hieronder staat de tv uitzending van de Luciaviering op 13 december 2010 in Kungsholms Kyrka in Stockholm.
Ik heb het filmpje verwijderd, want deze werkte niet meer.

28 opmerkingen:

  1. Thank you for sharing this, it is so nice to see across the world different traditions.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Willy,
    Thank your for the lovely links! I'm going to celebrate St. Lucia with one of my grandchildren in her playschool 7.30 this morning, which will be very nice! I'm also celebrating at my blog! Have a lovely St. Lucia Day!

    Hus,
    Cathrine :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor het bijzondere verhaal, ik wist hier helemaal niets van, zo kom je nog eens wat te weten.

    Grtj petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooi feest, wat dat betreft heb ik het gevoel dat men in de Scandinavische landen dichter bij de natuur en dichter bij het verleden zijn gebleven. Lijkt me wel bijzonder om mee te maken.

    Een fijne dag Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Las het net ook bij Joke en vind het een prachtig verhaal en het leek mij als kind geweldig om Lucia te mogen zijn, maar mijn moeder wilde het niet! Als ik nu die echte kaarsen zie kan ik het wel begrijpen! Fijne dag
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Willy ik had op diverse scandinavische blogs al iets gelezen, maar nu snap ik het echt, dank voor deze mooie uitleg en het filmpje..
    Liefs
    Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn om bij jou over Lucia te lezen, dank je wel want ik mis het nu onze kinderen niet meer op de lagere school zitten (waar het overigens nu ook niet meer gevierd wordt helaas...!) Fijne Luciadag! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie traditie lieve Willy en wat fijn dat zoiets in ere wordt gehouden.
    Ik heb een stukje van het filmpje bekeken en wat ziet dat er sprookjesachtig uit in de mooie kerk met al die kaarsen en mooie gezangen.
    Fijne dag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat je er vandaag ook over schrijft Willy, het is hier afgelopen zaterdag over gevierd, het was weer schitterend.
    7.00 in de kerk en dan dit te mogen zien, er gaat iets door je heen, als de kerk donker is, en dat dan de meisjes en jongens binnen komen met de kaarsen op hun hoofd.
    Ik geniet er elk jaar weer van
    Groetjes Joke en een fijne Lucia dag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik houd erg van tradities. Ik zal vanavond een xtra kaarsje aansteken ter ere van Lucua.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een mooie traditie, ik las er vanmorgen over op mijn flowkalendertje, zo leuk dat jij nu de uitleg geeft!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oo ja leuk, daar zijn wij ook eens met de kinderen wezen kijken en de jongens hebben toen mee gedaan, wat een leuk feest. Fijne dag groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig dit verstilde lichtfeest van Lucia... Ga het zeer missen dit jaar, omdat het concert wat te ver weg is.....
    Dank je wel Willy voor je mooie logje,
    Lucialiefs, Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wist dit helemaal niet. Wat bijzonder.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O, ja het Lucia feest. Ik heb hier ook eens over geschreven. Zal hem vanavond ook op Blogger plaatsen. Geniet vandaag van dit mooie feest en bedankt voor je prachtige verhalen over Sverige! Tack så mycket! Anna Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Onze kinderen zaten op een Montessorischool en daar werd elk jaar het Feest van het Licht gevierd. Een van de meisjes uit de bovenbouw mocht dan de hele dag Santa Lucia zijn en werd gekleed in een lange witte jurk en met een kroon met echte kaarsen op het hoofd. Onze jongste mocht dat in een bepaald jaar zijn, door haar zus met behoorlijke afgunst bekeken. Ze mocht (met brandende kaarsen) alle klassen langs om tractaties te brengen, natuurlijk onder begeleiding. Toen Jongste thuis kwam met een hoofd vol gesmolten kaarsvet was er niet veel over van de jaloezie van Oudste:-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooit was ik ook Lucia, op school, ik vond het vreselijk griezelig om met die brandende kaarsen te lopen! We moesten er ook nog een versje in het Zweeds bij zingen... dat zal wel fraai geklonken hebben ;-) Het verhaal erachter was ik helemaal kwijt. Gelukkig hou jij ons bij de les.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oja,…ik heb het net bij Linus gezien ;o)…leuk hé…lijkt mij zo gezellig dat luciafeest….enne….zo'n lekker safrangebakje had ik vrijdag ook al ;O)
    Dankje voor de mooie post!
    Liefs,
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat prachtig, Willy. Ik had er tot vanmiddag nog nooit van gehoord, maar het ziet er heel sfeervol uit. Wat kan dit koor trouwens mooi zingen. Echt heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Haha, ik heb een échte Lucia! Wij noemden haar zo omdat zij ons Lichtje was. Haar volle naam is Lucretia. Mooi hè?!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat leuk om hier een keer iets meer van te zien!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nu weet ik eindelijk hoe het gaat bij het Luciafeest - wel van gehoord, maar nu heb ik ook de sfeer geproefd. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dit is een prachtige post.
    Zo'n mooie traditie.
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooie traditie. Ik had bij Joke ook al van deze mooie dame gelezen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig hoor!! en wat is de wanten-kerstboom schitterend, zoveel kleuren groen.... groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een heerlijk gevoel krijg je hierbij. Zo ontspannend! En die prachtige meid met haar kroon

    BeantwoordenVerwijderen