vrijdag 2 december 2011

De kerk van Ekshärad

Deze kerk met zijn bijzondere kerkhof staat in Ekshärad aan de rivier Klarälven in het landschap Värmland. De kerk dateert uit de tweede helft van de 17e eeuw en is aan de buitenkant afgewerkt met rode houten singels. Op het kerkhof staan smeedijzeren grafkruisen, die typerend zijn voor deze streek. Zo'n kruis symboliseert een levensboom. De blaadjes zijn losse delen en soms hoor je ze klingelen in de wind.










Informatie: https://www.svenskakyrkan.se/eksharad

32 opmerkingen:

  1. Wat staat deze kerk in een prachtig landschap, gelukkig dat we daar nog net een glimp van op kunnen vangen! De kruizen vind ik bijzonder, mooi om te zien dat landen daar hun eigen gebruik in hebben!

    Fijn weekend Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende kerk is dit Willy, en die kruizen blijven toch wel iets bijzonders.
    Moet toch eens iemand gaan vinden die 2 weekjes met me op vakantie wil toch wel een nadeel als je geen auto kan rijden, en nog wel in dit land woont en dat moois niet kan bezoeken
    Fijn weekeinden groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie gedachte zit er achter zo'n levensboom, eigenlijk veel warmer dan een steen.
    Ik wens je een mooi weekend, lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterend kerkje en kerkhof, heel bijzonder om vooral die kruizen te zien. Trouwens een prachtige plek om begraven te liggen... Het kerkje is van binnen ook erg mooi met die schilderingen!! Fijn weekend, lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig die kerk en het kerkhof is helemaal mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie en bijzondere kerk en kerkhof, vind de tekening/schildering geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige kerk. Maar eigenlijk vind ik het gebruik op het kerkhof het mooist. Een twinkelende levensboom veel mooier dan een koude grafsteen.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige kerk en ook nog eens in zo'n mooie omgeving. De kruizen op het kerkhof vind ik ook erg bijzonder.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ik ben ook geraakt door de symboliek van de grafkruizen. Eigenlijk jammer dat we dat in Nederland niet kennen. Veel mooier dan de zware, sombere stenen.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig. Ik lees graag boeken die in Scandinavie spelen (wasmo enz) en deze foto's geven me een veel beter beeld van hoe het dar nou echt is... En die levensboom is mooi. Om te onthouden...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De levensboom is heel symbolisch, hier houd ik van!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, wat mooi die levensbomen! Inderdaad mooier dan een steen. Ik heb ze nog nooit gezien. En alweer zo'n mooie kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig! Wat een mooie gebouw en zo mooi behouden! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een bijzondere begraafplaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mooie begraafplaats en kerk, ik ben weg van die schildering. ik houd zelf erg van die donkere koele Franse kerken maar dit is zo anders en dan weer zo mooi. Ook dit spreekt mij erg aan. Bijzonder ook die grafkruizen, mooi dat ze tingelen in de wind..dat geeft vast een aparte sfeer. liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Willy wat een prachtige kerk, maar het kerkhof vind ik nóg veel mooier. Die kruizen zijn zo bijzonder en vooral die met alle hangers eraan zou ik zo met kerstmis in huis willen zetten. De kerken in Scandinavië hebben een heel bijzondere sfeer en jij kent vast wel het schilderij van Larsson van het interieur van een kerkje. Zo mooi is dat en zo licht.
    Nee, ik vond het helemaal niet raar dat je twee keer blij werd want daar werd ik weer blij van, dat doen we goed zo hè (^_^)
    Gezellig weekend met zijn allen gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig, Willy, je zal toch op zondag naar deze kerk gaan. Top lijkt me dat en dat het dan hard waait en je de blaadjes hoor tinkelen. De muur van de toren vind ik zo apart; zijn dat een soort dakpannen? Goed dat je meldt dat we bij tante moeten kijken; ik heb ook geen berichtje gehad, al ben ik wel officieël een volger.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi kerkje Willy en wat een aparte grafkruizen, vind ze echt mooi....
    Liefs
    Erna
    Ps..de berichtjes van tante komen bij mij nog wel door..

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Waarom wil ik toch altijd mijn koffer pakken om op reis te gaan als ik jouw blog lees??!!
    PRACHTIG, Willy!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat bijzonder symbolich, die kruisen! Ik vind het wel een mooie gedachte! En dat kerkje is ook prachtig, daar zou ik best eens met wat gemeenteleden van ons een dienst willen houden!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wij waren al een paar keer in en bij deze kerk Is inderdaad altijd weer genieten. Ik heb m,ij laten vertellen dat het "twinkelen" van die blaadjes bedoelt is om de duivel van de begraafplaats te weren.
    Vanavond genoten van "Ik vertrek" waar een nederlands gezin emigreert naar Zweden en wel naar de plaats Sysslebäck. In die plaats hebben wij al een paar keer een huisje gehuurd op het park Branäs. Heerlijke vakiantieherinneringen. Maar wat mij altijd weer verbaasd, is dat mensen die vertrekken zo heel erg weinig de taal van het nieuwe land spreken. Dit keer was het alleen de man, die "een liten svenska" kon.
    Maar je begrijpt: heerlijk genoten van de zweedse natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. 't is altijd genieten naar die mooie foto's van jou kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie kerk is dit. De beschilderingen zijn prachtig. De Klaralven... mooie herinneringen aan. OP het ene punt heel rustig en op het aandere punt omstuimig.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een kruis dat altijd nog een beetje blijft zingen/jengelen/noem maar op. Het ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Is het aantal blaadjes dan de leeftijd van de gestorvene?
    Zou het toch eng vinden de eerste keer in het donker hierlangs lopen en dat dan overwacht die blaadjes gaan klingelen,spooky.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig wat je ons laat zien. Die kruizen had ik zo nog nooit gezien, weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtige foto's weer van een mooie kerk en een heel mooi kerkhof. Alleen al het uitzicht.Vannacht is er hier sneeuw gevallen en vandaag scheen ook de zon. Winterweer.Geniet nu heerlijk van Zweden,dochter,kleinkinderen en natuurlijk kleine Tilda.
    Liefs.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo hallo Willy, Tjonge ik zie hier zoveel moois.
    Fantastisch.
    Ik kom een ander keertje verder snuffelen.
    Dank je wel alvast.
    De pepernootgroetjes. dag dag

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Wieke, het zijn houten dakspaanders, shingles.
    @CorryR, het lijkt mij ook verstandiger om de taal al goed te kunnen verstaan en te spreken.
    @Anje, geniet nog van je verblijf in Zweden.
    @Rita, snuffel rustig rond hoor!
    @Grafkruisen is toch echt met een s.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Bij de levensboom moet ik direct aan de merklap denken, daar hoort gewoon een levensboom op te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ekshärad. 71 km van Sysslebäck waar we zijn geweest. Helaas niet geweest. Ook maar weer onthouden voor de volgende keer :-). Ze kunnen wel ontzettende mooie kerken en kapelletjes maken in Skandinavië. De foto's van de levensboom kruizen zijn mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Op zoek naar de betekenis van de Zweedse grafkruisen, die we afgelopen zomer zagen in Ekshärad, kom ik (weer eens 😃) op jouw weblog terecht. En ik besef me dat we toch wel weer net terecht zijn gekomen bij een bijzondere kerk met een bijzondere begraafplaats. Ik vond het zó mooi! We hebben nog eens een vakantie Zweden gedaan. Een prachtig land! Maar wij komen toch tot de conclusie dat het óns land niet zo is, vanwege de uitgestrektheid. Maar wel een land met juweeltjes, zoals deze kerk, waar ik wel heel erg van hou. Wat kan dat dubbel zijn. Groetjes, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen