maandag 5 december 2011

Klässbols Linnenweverij

Klässbol ligt 20 km ten zuidoosten van Arvika in het landschap Värmland. KLÄSSBOLS  LINNEVÄVERI werd in 1920 opgericht door Hjalmer Johansson. In de beginjaren werd er linnenstof vervaardigd voor de mensen in de omgeving. De productie werd uitgebreid met jacquardstof, keperstof en damast. De mooie patronencombinaties van schering en inslag zijn kenmerken van de linnen Klässbol stoffen.




Deze foto is van de website van Klässbols Linneväveri




Het assortiment bestaat uit tafellopers in diverse kleuren, prachtige damasten tafellakens, servetten, glazendoeken, sierlijke raamdecoraties, kussens en beddengoed. Tegenwoordig is dit textiel wereldwijd in gebruik in musea, restaurants en hotels. Deze 3 foto's zijn van de website van Klässbols Linneväveri.




Het bedrijf is hofleverancier van het Zweedse Koningshuis en leverancier van het tafellinnen dat gebruikt wordt tijdens het Nobelprijs diner. Deze 2 foto's zijn gemaakt in het GUSTAVSBERGS PORSLINSMUSEUM.


Tafellinnen Nobelprijs diner


Toen Kroonprinses Victoria en Daniel Westling in ondertrouw gingen ontvingen ze van de provincie Värmland beddengoed dat werd gemaakt door Klässbols Linneväveri. Het beddengoed bestond uit kussenslopen, lakens en dekbedovertrekken met het monogram van Kroonprinses Victoria. Foto van Karin Sidenvall.


...

28 opmerkingen:

  1. Mooi dat linnen Willy, één van mijn favoriete stoffen. En aangezien ik ook gek op strepen ben, valt dit bijzonder goed bij mij in de smaak. Een bezoekje waard!!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat ziet dat er supermooi en vefijnd uit! nobelprijswinnaars en koningen waardig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt geweldig! Zou dat met dat monogram ook te koop zijn? Ik voel me niet koninklijk maar zou daar best m'n hoofdje op willen leggen...

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kwaliteit en beeldschoon Willy, wie wil dat niet op zijn bed of tafel! De doeken en kussens!! Een prachtige reportage:)
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is linnen met een koninklijk tintje, wat een luxe zo'n prachtig gedekte tafel, Heerlijk om daar aan te mogen zitten, Daar zal waarschijnlijk wel een flink prijskaartje aan hangen. Die tekeningen met die herten vind ik ook prachtig.

    grtjs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig linnen!! Vooral die laatste, met dat ingeweven monogram.....super!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk postje is dat weer, en ook ik vind het linnen prachtig
    Liefs
    Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schitterend linnen. En patronen met herten en rendieren; dat is een must natuurlijk voor Zweden.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is allemaal even mooi. Ik denk dan alleen maar: O als ik toch eens rijk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om weer te lezen! Zeker omdat ik ook met linnen in de weer ben! Zowel mijn borduurlapje is van linnen, en het project in het Zeeuws Museum gaat ook over linnen, daar ga ik deze week nog heen. Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is linnen toch altijd prachtig hè! leuk dit te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben in Zweden ook in een linnenweverij geweest, die lag midden in het bos, geweldige ervaring, heb nog steeds heel mooie stukken liggen, toch eens kijken wat ik daar op wil borduren! Dit zijn prachtige foto's en die onderste zijn wel heel speciaal! Fijne dag
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schitterend Willy, ben jij eigenlijk al bij onze weverij geweest, in Vaxbo!
    Maar deze weverij is wel heel speciaal
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat weet jij toch ontzettend veel van Scandinavië en alles wat daarmee te maken heeft Willy.
    Wat leuk om er zo ook een stukje van te leren kennen.
    Prachtig die weverij en wat maken ze mooi linnengoed.
    Met zo'n monogram vind ik helemaal geweldig mooi.
    Ik wens je een fijne dag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toen ik in Zweden was, heb ik ook een linnenfabriek bezocht. Ik heb mijn ogen (en oren!!) uitgekeken. Ik vind het toch zulk prachtig handwerk. Kan je nagaan hoe dat vroeger ging, met waterkracht en houten weeftoestellen. Ik heb een klein lapje linnen en een streng vlas meegenomen. Die hangen bij het spinnewiel in mijn Idylle.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Daar zijn mijn tafelkleedjes van Dille & Kamille maar heel eenvoudig bij vergeleken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha herkenbaar, ik liep daar ook Willy, ik heb net het boekje en de foto's er weer eens even bij gezocht. Het gestreepte kleed waarop gedekt is, de zesde foto van beneden heb ik, maar wel met een klein weeffoutje hoor (daardoor veel goedkoper), thuis heb het gaatje met meegekregen draadjes hersteld en nu is het ons Pronkkleed, op het stopje zet ik de kandelaar.....
    Zou er zo weer heen willen....
    Lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leer ik hier weer veel! I eniet altijd enorm van je reportages. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh Willy what an amazing factory and this is almost a lost art, their work is amazing......what an incredible tour!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk zeg, begrijp ik uit je foto's dat je de productieruimte ook mag bezoeken? Dat vind ik altijd erg interessant. Ik denk dat ik maar een lijstje ga maken met te bezoeken plekken in Zweden. Jij hebt tips genoeg, bedankt!
    Voor als je nog eens in Noorwegen komt, een aanrader is de Hadeland glasfabriek in Jevnaker, vlak bij Oslo. Mag je ook kijken hoe het gemaakt wordt.

    Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  21. dat is prachtig linnen, daar zou ik wel een mooi tafellaken van willen hebben. Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooi linnen is dit zeg. Mooi om even binnen te mogen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bijzonder smaakvol. Ik schuif er zo bij aan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Lupineke, lijkt me een interessante tentoonstelling, veel plezier.
    @Joke, in Vaxbo zijn we nog niet geweest. Volgens mij hebben Lida en Chris die weverij bezocht.
    @Anje, mooi verhaal over je kleed.
    @De Sierkip, dank je wel voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi!
    Je hebt het er mooi op staan! Bij ons ging een linneväveri over de kop, een paar jaar terug...tveel jongeren zouden geen belangstelling meer hebben voor het prachtige linnen. Maar gelukkig geldt dat niet voor allemaal en niet voor alle jongeren.
    Kram,
    Josien

    BeantwoordenVerwijderen