zondag 11 december 2011

Kvilleken, de oudste en dikste eik

In het landschap Småland, ongeveer 20 km ten noordwesten van Vimmerby staat één van de oudste en dikste eiken van Europa. Hij wordt Kvilleken of Rumskullaeken genoemd, naar het gebied Södra Kvill en de plaats Rumskulla. In 1930 is er onderzoek naar de leeftijd van de boom gedaan, nu zal hij ongeveer 1000 jaar oud zijn. De omtrek op borsthoogte is 13 meter. Een deel van de boom is afgestorven en van binnen is hij hol. De boom wordt met ijzeren banden en kabels bij elkaar gehouden. Het is een indrukwekkend gezicht om zo'n grote oude eik te zien staan in het landschap. Hier vind je de LOCATIE.







...

23 opmerkingen:

  1. Wat een indrukwekkende boom en wat een leeftijd! Deze boom heeft al heel wat doorstaan!!

    Ik merk dat blogger twee verschillende bloglijsten hanteert, de ene keer krijg ik de oude lijst (dus zonder updates van de blogs die ik sinds kort volg), een andere keer de nieuwe lijst met alle blogs.

    Een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @H&L Ingrid, dat is mij ook al opgevallen.
    Bij Google reader stonden de nieuw te volgen blogs er de éne keer wel in en een andere keer niet. Op dit moment ontvang ik helemaal geen updates daarvan, maar wel van blogs die ik niet meer volg. Heel vreemd allemaal en onoverzichtelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met recht een eerbiedwaardige oude. Als die boom eens vertellen kon......
    Zou het hem ook "aan het hart gaan", dat zijn hart er zo oud en der dagen zat uitziet?
    Ben nu natuurlijk zeer benieuwd hoe lang die het nog volhoudt. Ik denk dat ik nooit zal weten, omdat hij mij grandioos overleeft....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook problemen met de leeslijst. Soms vergeet ik daarom ergens te reageren. Indrukwekkende boom is het.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is een echte dikkerd zeg, wat een stoere boom... als ik bedenk wat die een verhalen zou kunnen vertellen, dan heeft Eik aan honderd Blogs nog niet genoeg Willy....
    Ik krijg ook de volgberichtjes niet goed door, vind dat jammer want ik mis daardoor veel....
    lieve zondaggroetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat geweldig dat er nog zo goed voor deze mooie oude boom gezorgd wordt!
    Fijne zondag, lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende bom zeg en wat knap dat hij zo onderhouden wordt dat hij nog steeds blijft leven.
    Leuke foto's!
    Ga even kijken, ben bang dat ik ook dingen heb gemist!
    Fijne dag
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooie plaatjes, Willy..
    érg indrukwekkend, hoe kan 't zo groeien!
    groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een boom Willy, en leuk die foto zo van jou en Anne
    Ik vind het heerlijk dat je me even mee neemt in het land waar ik woon
    Groetjes Joke en een fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook hier dezelfde herkenbare problemen, hetzelfde euvel met de leeslijst... Ik probeer nu mijn favoriete blogs maar telkens via de lijst 'andere bladwijzers' te openen om te kijken of er nog nieuwe berichtjes zijn. Dit is natuurlijk heel omslachtig en tijdrovend. Ook heb ik nog eens problemen met het achterlaten van reacties, bij een aantal blogs lukt dit gewoon niet, omdat ik mijn profiel niet kan veranderen. Iemand hier een oplossing voor?

    Even terug naar het bijzondere logje, Willy, fijn dat je ons hebt meegenomen naar deze indrukwekkende oude en mooie boom! Jeetje, wat een kanjer! Heerlijk om ook het landschap te zien, het is net, alsof jullie in de boeken van Astrid Lindgren lopen :) Heel fijne zondag, lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schoonheid! Ben heel blij te lezen dat ze er heel zuinig op zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow.....wat een imposante boom Willy.
    Onvoorstelbaar eigenlijk dat zo'n boom al 1000 jaren oud is.
    Ik vind het altijd een prachtig gezicht om zulke oude bomen te zien en te bedenken wat zo'n reus allemaal heeft meegemaakt.
    Fijne zondag.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, wat indrukwekkend daarbij zijn wij mensen maar nietig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een PRACHTIGE foto's indrukwekkend.
    Fijne week Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Om stil van te worden, heel imposant!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Indrukwekkend, wat die boom allemaal doorstaan heeft. Wat laat je ons altijd bijzondere zaken zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Your posts are wonderful. Have a good week.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Indrukwekkende boom, fijn dat ze hem ondersteuen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wouw wat een geweldig mooie boom en wat heeft die al veel meegemaakt zo oud.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh geweldig. Als zo'n boom toch eens kom praten, wat zou hij veel te vertellen hebben. Hij ziet er echt uit als een sprookjesboom. Je kan er een heleboel bij fantaseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Blij dat er nog steeds mensen op de wereld zijn die het oude koesteren en in ere houden. En wat ziet hij er nog prachtig uit voor zijn leeftijd (ja jij ook hoor Willy )

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig!! de foto's van die oude boom, leuk om te bekijken. groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen