zondag 1 maart 2015

Gamla Staberg deel 1

































Eén van de bezienswaardigheden die we graag bezoeken tijdens onze vakanties in Zweden is Gamla Staberg. Het ligt op enkele kilometers ten zuid-oosten van Falun (landschap Dalarna) en is één van de best bewaard gebleven mijnbouw landgoederen in het gebied van de Grote Koperberg. De huidige vorm van het landgoed dateert van rond 1700 en werd ontworpen in de barokstijl. Tegenover het oude rode houten hoofdgebouw met bijgebouwen ligt de tuin. Deze is verdeeld in vlakken met daarin een gecombineerde groente-/ kruiden-/bloementuin en een appelboomgaard. In het verlengde ligt een grote karpervijver met daarachter het uit de 19e eeuw daterende nieuwere hoofdgebouw. Na jaren van verval werden de oude gebouwen en de tuin in het midden van de vorige eeuw gerestaureerd. Gamla Staberg is nu een druk bezocht landgoed. Het is dan ook een heerlijke plek om enkele uurtjes te verblijven. Tijdens onze bezoeken in de afgelopen jaren, in mei en september, troffen we  het ook altijd met mooi zonnig weer. De foto's die boven deze tekst staan afgebeeld zijn van mei en de foto's die nu volgen zijn van september. 






















Informatie:
http://www.gamlastaberg.nu/
http://stabergsbarocktradgard.com/wordpress/
http://www.stabergrestaurang.se/

Wordt vervolgd!

17 opmerkingen:

  1. O wat is dat weer genieten al die mooie foto's ze stralen ook zo veel vriendelijkheid uit. Manlief en ik zitten nog steeds te dubben of wij dit jaar toch maar eens de oversteek naar Zweden zullen maken maar zijn er nog niet uit. het zou ook zo maar Frankrijk kunnen worden.
    Bij het zien van de foto's van jou vorig blogje kwam er een stukje herinnering en een beetje heimwee naar boven.
    Lang geleden waren wij daar met onze drie kinderen. Jammer maar die tijden zijn voorbij de kinderen hebben zelf weer kinderen en zelf worden wij ouder .
    Toch geniet ik van al die mooie foto's die je laat zien.
    Groeten
    Fijne zondag.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is alweer veel te lang geleden dat ik in Zweden was. De laatste keer is alweer zo'n 30 jaar geleden. We waren toen ook in Dalarna. We hebben de 1e 5 dagen redelijk tot mooi weer gehad en daarna regen. De kopermijnen van Falun hebben we ook bezocht. Het landgoed heb ik niet gezien. Vanwege het slechte weer waren we snel terug op de camping. Ik wil graag terug, misschien dit jaar? Door jouw foto's lijkt het of we er zelf bij waren. Heerlijk tripje, haha. Groet, Dini / Dientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooi weer dit. Prachtig in de bloesemtijd en prachtig in de oogsttijd. Ik kan me voorstellen dat het niet moeilijk is daar uren te vertoeven! Weer iets om te onthouden voor... ooit.
    Groetjes, Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er schitterend uit, Willy...wat een bloemen. En de strak blauwe lucht laat alles nog mooier uitkomen!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie van een prachtig landgoed ! Wat opvalt is de mooie blauwe lucht op de meeste foto's !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's heb je weer altijd genieten van wat je laat zien!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijke foto's weer. We waren daar vlakbij maar hebben dit helaas niet gezien. :-( XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier is maar 1 woord voor: prachtig! Maar je laat ons weer heerlijk meegenieten van mooie foto's van een mooi land.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig zeg! Vooral de borders in september. Mooi plekje om eens te bezoeken als we weer in Zweden zijn. Daar kennen ze het spreekwoord 'Eigen haard is goud waard' ook, wat leuk om dat op een kussen te zien. Ben benieuwd naar deel twee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh Willy, wat geweldig mooi zeg. Ik vroeg met bij de eerste serie foto's al af wat er zo rond die lange palen gaat groeien. Maar bij de tweede serie foto's zag ik het al; hop. En dan al die fruitbomen... eerst met bloesems en daarna met appels en zo....heerlijk.
    En de winkel en het restaurant zien er ook zo verrukkelijk uit... Echt weer een heel mooie post. Ik snap heel goed waarom jullie daar zo graag naar toe gaan...
    Heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb ik genoten van je foto's van dit prachtige landgoed. Leuk om de voorjaars-foto's en de herfst-foto's te zien. Het is in beide seizoenen een schitterende tuin. Wat een prachtig handwerk! Inderdaad leuk dat kussen met "Egen Härd är guld värd" . Maar ook de andere kussens zijn prachtig.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi is het daar, prachtige foto's. Had ik dat maar eerder geweten, in 2012 waren wij een hele week in Falun, ik had daar wel even willen kijken!!!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto reportage , een genot om naar te kijken .
    Even dromen over het prachtige land !
    Lieve groet Rini

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ooh, Willy, wat heb ik weer heerlijk genoten van je foto's en je verhaal erbij. De kussens die je apart laat zien, zijn geweldig! En dan de tuin met al die bloemen. Wat mooi!!! En appels: om in te bijten.
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Willy,

    Fijn blog heb je. Heb al ettelijke posts gelezen.

    Ik hoop mijn lief te kunnen overreden om zijn geliefde Engeland voor eenmaal te verruilen voor Zweden. Ik wil zo graag werk van Carl Larsson in het zien ...
    Aan de andere kant ben ik er ook een beetje huiverig voor want ik ben niet zo'n bosmens. En van mijn ene bezoek aan Zweden herinner ik me dat er daar nogal veel van zijn.

    Heb je tips om vakantiehuisjes te vinden? En weet jij hoe Zweden tegenover honden van toeristen staan? Is het hondvriendelijk?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Groeten, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Daphne, welkom op mijn blog! Veel noordelijker dan het Sundborn van Carl Larsson (in Dalarna) zijn wij zelf ook niet geweest. Ik hou er ook van om meer dan alleen bossen en meren te zien. Als je mij een mailtje stuurt zal ik je adressen van websites geven met vakantiehuizen.
    Wat betreft honden van toeristen verwijs ik je naar deze website http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_21&themaId=BEST_P_12
    Groetjes Willy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Daphne, mijn mailadres vind je bij het profiel in de rechterkolom.

      Verwijderen