zaterdag 5 januari 2013

"Kop en Schotel" en honingkwarktaart

In 2006 zijn Geke en Wim van Nederland naar Zweden verhuisd. Ze vestigden zich in Ransäter in het landschap Värmland, daar startten ze hun bedrijfje onder de naam KOP EN SCHOTEL.

 Dit is hun huis.

 
De schuur werd omgetoverd tot winkel, waar antiek en curiosa te koop is. Het is gezellig ingericht met veel spulletjes, o.a. uit Nederland en Zweden. Natuurlijk vind je er kop en schotels, maar ook glas, blik, email, handwerk en boeken. Je kunt er heerlijk neuzen tussen alle spulletjes.







Krijg je trek in koffie of thee dan mag je een kop en schotel uitzoeken waar het in geserveerd wordt. Het is mogelijk om er iets lekkers bij te nemen, want Geke en Wim bakken heerlijke taarten. Bij mooi weer kun je buiten zitten.


Ik zocht deze kop en schotel uit met honingkwarktaart. 


Naast de winkel en koffie/theeschenkerij is er ook een bed & breakfast. Overnachten kan in de gastenkamer of stuga. Op de kleinschalige camping is ruimte voor 6 tot 7 plaatsen, er zijn goede voorzieningen.

KOP EN SCHOTEL vind je tussen Ransäter en Munkfors aan weg 62. Wil je meer weten over Geke en Wim dan is het ook leuk om hun nieuwsbrieven (geschreven tot en met december 2012) te lezen.


Speciaal voor de lezers van dit blog volgt hier het recept van de heerlijke honingkwarktaart van Geke en Wim.

Voor een springvorm van 24 cm een zandtaartdeeg kneden van:
240 g bloem
180 g boter
120 g (basterd)suiker zonder klontjes
iets geraspte citroenschil

Even laten rusten in de koelkast.

Springvorm ermee bekleden en dan de vulling:
500 g kwark losroeren en goed mengen met 250 g honing (helder en vloeibaar);
daarna 3 losgeklopte eieren erdoorheen roeren.

Vulling in de met deeg beklede springvorm gieten en de deegrand iets overvouwen.

In een voorverwarmde oven van 175 graden ongeveer een uur bakken;
taart moet een goudgeelbruine kleur hebben.
Iets laten uitdampen en dan wat kaneel erover strooien.
Kan lauw en/of koud gegeten worden (het geheel is dan steviger).



Aanvulling
Permanent gesloten.
Nu op deze plek: https://www.sfcamping.com/

25 opmerkingen:

  1. Wat een leuke plek zeg, en zeker dat ze ook een kleine camping hebben. Ga ik beslist onthouden!! Wie weet lukt het ons komende zomer om eindelijk weer naar Zweden te gaan, tot nu lijkt het er op dat het verlof van Manlief eens een keer in de zomertijd gaat vallen.. duim je mee dat het zo blijft? LIeve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt me een lekkere taart. Ik ga het recept in elke geval opslaan. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben helemaal in Zweedse vakantiesferen gekomen...Jammer dat er vandaag niet een klein zonnetje door de ramen schijnt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet dat er gezellig uit. De kwarktaart moet ik helaas voorbij laten gaan (en een heleboel meer'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een leuk plekje in Zweden. Ook bij mij staat Zweden hoog op de lijst om eens naar toe te gaan. De honingkwarktaart ziet er ook al zo lekker uit, hmmm.
    Warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh.. daar zou ik weken kunnen doorbrengen !!
    Ziet er uit als thuis komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is wel een heel erg leuk plekje in Zweden. Maar voorlopig zit het er niet in om die kant op te reizen, de anderen hier thuis hebben hele andere plannen ;)!

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is maar goed dat het geen webwinkel is. Wat een leuke spullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'k Zal proberen vandaag of morgen een extra berichtje te plaatsen over het doorrijgen van de rand..

    Al twee dagen probeer ik je andere blog te openen... maar dat lukt helaas niet. Hij opent wel lijkt het... en dan loopt-ie vast...

    Je breirol is prachtig geworden... 'k zie dat het borduren van de initialen ook goed gelukt is. Dat helpt mij eraan herinneren dat ik hier nog een berichtje over moet plaatsen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Naam komt wel bekend voor. We waren er wel een keer in de buurt, dus misschien een bord langs de weg gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lijkt me erg gezellig!
    Dank je wel voor het heerlijke recept!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mmm lijkt me lekker, bak zelf altijd een käsetorte met griesmeel... dus ga het een keertje proberen!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gezellig huis en de taart ziet we super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een gezellige plek, ik denk dat ik daar wel een paar uurtjes zou kunnen doorbrengen. Even goed rondkijken en dan koffie en taart :)

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het zo leuk dat het hun gelukt is, ik ben daar geweest, toen ze net aan het verhuizen waren, en grote plannen hadden

    Fijne zondag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het trekt me zeer Scandinavie. Zo'n huis geweldig! Wat een rust en ruimte zal er zijn, ook heeeerlijk. Heb me voorgenomen eens Lapland te gaan bezoeken, dat wordt dan met mn zoon, manlief moet er niet over denken naar die kou af te reizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuk museum,kan ook al dagen niet op je andere blog komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Jessie, dat je niet op mijn andere blog kunt komen heeft mogelijk met internet explorer te maken. Ik heb het zelf even uitgeprobeerd en het lukt idd slecht of helemaal niet. Probeer het eens met google chrome of mozilla.

      Verwijderen
  18. Zo gezellig ziet het uit en wat een prachtig huis....ik vind het geweldig dat mensen ergens anders opnieuw beginnen en als ik het ooit ook gedaan had dan was het naar Zweden....en een heerlijke taart.....fijne zondag en liefs van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een unieke plek, gaan proberen om deze zomer die richting op te gaan [ met de camper ]
    zo'n houten bloedrood huis is al jaren een droom van ons
    groet anna
    ps jouw blogs vind ik geweldig, zoveel info

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuk huis, gezellig!
    En bedankt voor het recept, niet moeilijk en het lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat EEEN enig huis en dan zo n winkeltje om je vingers bij af te likken de taart trouwens ook gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Goede tip hoor om te laden via bijv. Google Chrome. Laden lukt wel via Google maar Blogs zijn sneller te laden met Chrome of Mozzila. Mooi artikel en heldere "Hoge Noorden" foto's! Bedankt voor het willen delen van je kennis! Hartelijke groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Taart gisteren gemaakt. Makkelijk en zo lekker !
    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=135380773288370&set=a.106902606136187.15263.106877239472057&type=1&theater
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen