donderdag 26 januari 2012

Wandeling Gamla Stan 2

Ga je meer voor het tweede deel van onze wandeling door Gamla Stan op het eiland Stadsholmen in Stockholm? We starten vanaf Stortorget. Stortorget is één van de vele pleinen en bevindt zich in het midden van Gamla Stan. Er zijn gezellige terrasjes.

 


De put op het Storgetplein dateert uit 1778.


We wandelen verder naar TYSKA KYRKAN, de Duitse kerk, gebouwd in de tijd van de Hanze. De huidige kerk dateert van 1638-1642.


Het bronzen beeld van ST.GÖRAN OCH DRAKEN, St.Joris en de draak, begin 20e eeuw, staat op Köpmansbrinken. Het is een kopie van de houten skulptuur uit de 15e eeuw, die in Storkyrkan staat.


BRÄNDA TOMTEN, is een een driehoekig pleintje op de hoek van Kindstugatan and Själagårdsgatan. Begin 18e eeuw stond er op deze plek een huis dat door brand werd verwoest en niet herbouwd is. Op het plein staat een grote kastanjeboom met daaromheen een aantal bankjes. De huizen zijn begroeit met veel groen. Het is een heerlijke plek midden in Gamla Stan.




STORKYRKAN, de Grote Kerk. De Kathedraal van Stockholm dateert uit de 14e eeuw. Hier vond het huwelijk van Kroonprinses Victoria en Daniel Westling plaats.


De achterkant van de kerk

Langs één van de vele winkels met prachtige gebreide kleding in Scandinavische motieven.



In Gamla Stan zijn ook een aantal MUSEA o.a. het POSTMUSEUM, het NOBELMUSEUM en het CORNELIS VREESWIJKMUSEUM. Hier zie je het uithangbord met een afbeelding van Cornelis Vreeswijk.

 

RIDDARHOLMSKYRKAN met de externe grafkoepel. In de kerk op het eiland Riddarholmen vinden o.a. de koninklijke begrafenissen plaats. De kerk dateert van eind 13e eeuw en behoorde tot een Franciskaner abdij dat later werd afgebroken. De huidige torenspits dateert uit de 19e eeuw.


Wrangelska Palatset  ligt ook op het eiland Riddarholmen en dateert van 1652-1670.


We keren weer terug naar het deel van Gamla Stan op Stadsholmen en komen bij KUNGLIGA SLOTTET. Het koninklijk paleis telt 608 kamers. Het werd gebouwd op de plaats van het oude Tre Kronor kasteel, dat in 1697 door brand werd verwoest. De bouw van het huidige paleis duurde van 1697 tot 1754. Het paleis is nog in gebruik, als  werkpaleis van de koninklijke familie, voor audiënties en officiële ceremonies.
Het paleis kan bezichtigd worden. DE WEBSITE.




Dagelijks vindt er om 12.00 uur het wisselen van de wacht plaats. De foto's zijn van verschillende wisselingen.











  


Ontladen van de wapens

MYNTTORGET is het plein tussen het Koninklijk paleis (Kungliga Slottet) en  het Parlementsgebouw (Riksdagshuset).



RIKSDAGSHUSET dateert van 1897-1905, ligt op het eilandje Helgeandsholmen. Hier zetelt het Zweedse Parlement.

 
 


Tot een volgende wandeling in Stockholm.

26 opmerkingen:

  1. dat was weer een schitterende en heerlijke wandeling!!
    leuk ook die wisselingen van de wacht
    en ik heb nu al zin om te wandelen in Stockholm!

    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke, heerlijke vakantie sfeer. Zo rustig en mooi. Dat lijkt me echt wel wat. Met sneeuw ook mooi lijkt me.

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben fijn meegewandeld en heb lekker op een terrasje een kopje thee gedronken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige stad. Wie weet ooit.......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig. Wat een fijne wandeling. Misschien dat we er ooit nog eens komen. Vooral om een in het Cornelis Vreeswijk museum te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit moet je toch een keer live ervaren...ik ben alleen maar enthousiaster geworden Willy!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk, ik las vorige week nog een boek waarin deze wijk werd aangedaan... ik weet zo gauw niet hoe het heette, maar het speelde weo jaaaaren geleden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie culturele, informatieve wandeling met bezienswaardigheden, Willy!!!

    Krijg er helemaal zin in om dit alles eens met eigen ogen te gaan bewonderen.

    Wie weet.....

    En wat zie ik in de sitebar:Arno & Carlos die breien op hun paasbest.....:-))LEUK!!!

    Lieve groeten,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk om met jou door de stad te wandelen, moet wel oppassen voor een Cultuurshock, want wat veel mooooiiiiissss.... Willy, dank je wel hoor.
    Lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou ik wandel graag met je mee hoor,Zweden daar wil ik wel een keer naar toe.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, voel mij nu al een beetje thuis als ik deze fotos kijk ;O)
    ..enne bij de dikke Kastanieboom (Brända tomten)..het Café …lekker lekker!! Echt een aanrader!
    Groetjes,
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie wandeling, krijg toch zo'n zin om hem in het echt te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I love the architectural details in all the buildings, store fronts and gates! lovely once again!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige wandeling hebben we met je mogen maken. Zweden ziet er fantastisch uit. Leuk trouwens die winkel met de kleding met de mooie gebreide motieven.
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. mooi!!!!
    en wat een werk heb je toch elke keer om ons zulke mooie blogjes te laten zien!!!
    dank je wel, groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben het met Sylvia eens, wat een werk om ons telkens zo te laten genieten! Hoe veel weken per jaar ben jij eigenlijk in Scandinavië?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat fijn Willy dat ik door jou steeds hele mooie plaatsen kan zien in het mooie Scandinavië. Je maakt er altijd een prachtige post van met unieke foto's. Ik ga zeker op de website van het kasteel kijken want dat vind ik ook heel erg leuk om te zien.
    Bedankt weer en lieve groeten van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Stockholm is een mooie stad hoor. De wisseling van de wacht is hier geloof ik net zo indrukwekkend als in Londen! Leuk al die gekleurde huizen en wat gezellig al die terrasjes. Ik ben helemaal weg van dat schattige pleintje!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Stockholm stond al een tijdje op ons lijstje, maar nu staat hij er met stip!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Willy; ben er nog nooit geweest, maar dankzij jou toch een beetje nu! Prachtig; hoop er echt eens te komen; wil dan ook heel graag het openluchtmuseum bezoeken daar;
    Verzoekje; Heb je daar OOK foto's van voor ons??
    fijn weekend, groet Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wou dat ik daar nu even zat!!
    Fijn weekeinden gr joke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Willy wat leuk dat je deze wandeling met ons maakt.

    Bij mij komen weer herinneringen boven van lang geleden dat ik er was. Er staan nog beertjes in mijn kast van een winkel in een van die straatje. wat was het daar gezellig veel te kort geweest een dag rond gelopen.

    Maar heerlijk nu weer met jou.Dankjewel.

    Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtige wandeling. Ik heb er weer enorm van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dank je wel voor deze prachtige tweede kennismaking met Stockholm, heerlijke wandeling vanuit de luie stoel! Kijk uit naar de volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een heerlijke wandeling is dit met veel moois te zien.

    BeantwoordenVerwijderen