zaterdag 21 januari 2012

Wandeling Gamla Stan 1

Vandaag een wandeling door GAMLA STAN, het oude stadsdeel van Stockholm. Vanaf de parkeerplaats buiten het centrum, wandelen we in 15 minuten naar Gamla Stan. Onderweg hebben we al een prachtig uitzicht over Stockholm. Op de foto zie je Gamla Stan. De rechter toren is van de kathedraal waar Kroonprinses Victoria en Daniel Westling getrouwd zijn.


Zodra we Gamla Stan binnen wandelen proeven we de gezellige sfeer van dit oude stadsdeel. Gamla Stan is al ontstaan in de 13e eeuw, de meeste huizen die er staan zijn uit de  17e en 18e eeuw. Veel huizen hebben prachtige ornamenten en deuren. De meneer op de collage heeft al met menig toerist geposeerd voor een foto.




De Västerlånggatan is de drukke winkelstraat met souvenirwinkeltjes, restaurantjes, kledingwinkels, galeries en straatmuzikanten.







Deze drukte kunnen we snel ontlopen door één van de zijstraatjes in te gaan. Laat dat  nu net het smalste steegje van Gamla Stan zijn, ongeveer 90 cm breed. Ook één van de meest gefotografeerde steegjes! Aan dit steegje besteed  ik nog eens apart aandacht.


We komen in Prästgatan uit bij huis nr.78, het is het geboortehuis van de Zweedse schilder CARL LARSSON.



Het is heerlijk wandelen door de verschillende smalle steegjes met okergeel, oranje en roodbruin geschilderde huizen.






Onderweg komen we nog boetiekjes, antiekwinkeltjes, galeries, handwerkwinkeltjes en de mooiere souvenirwinkeltjes tegen.


 
 


Op de vele smalle stoepjes is er zelfs plaats voor terrasjes.




Op het Stortorget plein, het centrum van Gamla Stan, zijn nog meer leuke terrasjes waar het gezellig druk is.

 
 
Dit was nog lang niet alles van Gamla Stan, maar de rest bewaren we voor een volgende keer. HIER vind je het vervolg van de wandeling.

34 opmerkingen:

  1. Hier zou ik zó graag eens gaan kijken.. wat ziet het er gezellig uit! Het lijkt me een heerlijke stad, zomer of winter altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Willy bedankt voor deze mooie wandeling, heb er net één achter de rug in de regen en de storm, maar die van jou beviel beter..
    Liefs
    Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb héééérlijk met jullie meegelopen, zalig en wat een leuke winkeltjes, echt anders dan die eenheidsworst die heel Europa in z'n greep heeft. Ik geef die moed niet op er ook eens een kijkje te nemen.... kusje, Will

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet het er gezellig uit. En zelf ben ik dol op kleine steegjes. Ik vind het wel een beetje zuid-europees aandoen, behalve dan de wolwinkel...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was weer een heerlijke wandeling. Gelukkig stormde het daar niet zo als hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb heerlijk met je meegewandeld, superleuk dankjewel!!
    jammer dat we niet even in de winkeltjes konden struinen haha:)) vooral die eerste lijkt me heel erg leuk!
    deze wandeling was wel heel wat anders dat de wandeling door het Dwingelderveld die ik vandaag op mijn blog laat zien:)

    fijn weekend!
    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stockholm lijkt me een bezoek meer dan waard!! Wat lijkt me dat een mooie stad, bedankt voor je mooie foto's!

    Fijn weekend Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze wandeling deed ik al eens met jou en ik vond het zo vervelend dat wij niet naar Stockholm konden gaan!
    Was weer genieten, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijke wandeling in een fantastisch stukje Stockholm.De eerste keer dat ik er liep is al weer 43 jaar geleden maar die vergeet ik niet zelfs niet na alle volgende keren dat ik er was.
    Het is zo de moeite waard.
    Fijn weekend.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I never got past the little Horses.....those streets and the little shops!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nooit geweten dat het daar zo mooi was. Sommige plaatjes doen Mediteraans aan! Prachtige foto's!
    Fijn weekend en groeten van Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt Willy voor je heerlijke wandeling het ziet er allemaal TOPPIE uit zeg. De mooie truien en wanten prachtig gewoon. En die Zweedse paardjes vind ik ook zo schattig. Het is me nog nooit gelukt er een te bemachtigen komt vast nog wel eens. Een gezellig weekend, groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heerlijk om met je mee te wandelen!!! die breiwinkel...wauww!!! En die zweedse paardjes...ik heb er ook een paar...zo leuk! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. We zijn aan het sparen, de jongste en ik, voor een citytrip naar of Venetie of Stockholm.. Na het zien van deze foto's gaan we wat mij betreft absoluut voor Stockholm! Prachtige wandeling, heerlijk dat je ons meegenomen hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, je hebt me kunnen overtuigen om nu toch echt eens naar die stad te gaan.
    Je hebt weer prima foto's gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke wandeling..het deed me een beetje aan de Elzas denken met die prachtig gekleurde huizen...
    Fijne zondag Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een gezellige wandeling,
    bedankt voor de mooie plaatjes!
    fijne zondag gewenst,
    groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Schitterende foto's van een heel mooie stad. Ik zie dat de Engelse taal daar net zo toeslaat als hier!
    Maar het maakt Stockholm niet minder mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een heerlijke wandeling zonder te de stoel te verlaten. Ik heb ervan genoten...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lijkt me echt een leuke stad! Leuk om dat allemaal zomaar op je scherm te krijgen zonder dat je daarvoor moeite hoeft te doen!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het was weer een gezellige en leerrijke wandeling!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat leuk om Larsson zijn geboortehuis te zien. Hij is als kind vast geïnspireerd geraakt door de feeërieke steegjes in deze wijk

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk om even met je 'mee te lopen' door Gamla Stan!

    Ik dacht toch echt eventjes dat je er nu, in deze wintertijd, was. Tot ik de man zonder jas en later de boom in zomertooi zag ;-)

    Wat ben je toch een goeie Zweden-ambassadeur!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat geweldig dat je elke keer weer een andere kant van Zweden laat zien. Nu dan Stockholm, je hebt gelijk, een heerlijke stad. Mijn familie woont in Zweden en ik herken zo veel op je blog. Zo fijn om bijna iedere dag weer daar te kunnen zijn. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Scandinavie spreekt me op een of andere manier altijd heel erg aan.
    Jammer genoeg ben ik er nog nooit geweest! Ik hoop er ooit nog eens te komen. Tot die tijd kan ik van al jouw prachtige foto's en verhalen mee genieten. Dank je wel dat je onze gids wilt zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dik genieten Willy dank je wel! En dan te bedenken dat we maar 2,5 uurtje hoeven te rijden daarvoor. Of lekker met de trein, ook al zo comfortabel. In het voorjaar gaan we weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat geniet ik toch altijd van je prachtige reisverslagen met mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik heb weer genoten van de prachtige wandeling die ik net heb gedaan op je blog.Wat een leuke winkeltjes zijn er.Mijn oog viel wel op de die muts en wanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heerlijk even wegdromen bij jouw blogje over Stockholm! Daar moet ik echt een keer heen!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Gezellig die oude straatjes. en wat leuk dat hele smalle steegje!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat leuk om zo door jou rondgeleid te worden ,net een echt uitje ;-)
    Ik ga je volgen hoor!
    Vriendelijke groeten Manuela

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @Hej allemaal, we maken nu eerst even een uitstapje naar Dalarna en dan wandelen we weer verder door Gamla Stan.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ik was er ooit 1 dag en nacht en vond het geweldig. ik hoop steeds er nog eens terug te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen