dinsdag 24 januari 2012

Logeren bij Johannagården in Dalarna

Voordat we weer verder gaan met de wandeling in Gamla Stan, wil ik jullie meenemen naar het landschap Dalarna in Midden Zweden en bezoeken we daar Josien en Franklin.

Hoe zou je reageren als jouw partner zou vragen wat je er van zou vinden om naar Zweden te verhuizen. Josien hoefde daar niet lang over na te denken toen Franklin dit in de herfst van 2007 voorstelde. Ze bekeken de mogelijkheden, maakten plannen en gingen op zoek naar een huis dat geschikt was om een gastenverblijf te runnen. Het ging allemaal snel. In de kerstvakantie van 2007 reisden ze af naar Zweden om een huis te bekijken. Het stond in Almo Siljansnäs vlakbij het Siljan(meer) in Dalarna. Verder zoeken hoefde niet want het bleek meteen geschikt.


In de zomer van 2008 verhuisden Josien en Franklin naar Almo. Josien noemt zich vanaf dan Johanna (haar eerste doopnaam) omdat dat beter uit te spreken is in het Zweeds. De hoeve kreeg de naam Johannagården. De 250 jaar oude Bakastuga (met steenoven) werd  het hoofdverblijf voor de gasten. Er zijn twee slaapkamers boven en één beneden. De grote comfortabele en sfeervol ingerichte woonkamer roept een gevoel van luxe op. Het gastenverblijf biedt voldoende ruimte voor één of twee gezinnen, maar met twee personen logeren kan natuurlijk ook. In het zomerseizoen wordt per week verhuurd, maar in voor- en naseizoen is bed & breakfast mogelijk. In de winter wordt het niet verhuurd want het gastenverblijf is niet geïsoleerd.

Het gastenverblijf

Op de binnenplaats

Het terras met prachtig uitzicht














Zelfs het uitzicht vanuit de sauna is schilderachtig






Rakker en Rebel

In 7 minuten loop je naar een uitloper van het Siljanmeer, met een strandje. Een fraaie wandeltocht van 7,5 km is de Alviken Rund, waarbij je éénmaal oversteekt naar een schiereiland met hulp van een roeiboot. Siljansnäs heeft een natuurpark met uitkijktoren. Vanaf de uitkijktoren heb je o.a. dit prachtige uitzicht. In de verte, rechts naast de rookpluim, ligt Almo. Links op de voorgrond zie je de kerk van Siljansnäs.


Josien schrijft regelmatig op haar BLOG, daar plaatst ze veel foto's van Johannagården en de omgeving. Afgelopen zomer schreef ze ook over wel heel bijzonder bezoek.

We zaten te eten. "Schrik niet en kijk achterom," zei F plotseling. Ik draaide me om en schrok. Ik keek een enorme koe aan, die later een stier bleek te zijn. De buitendeuren waren nog maar net dicht. Ik vermoedde dat hij anders naar binnen was gelopen. Hij zocht contact en loeide. Zijn nieuwsgierigheid leidde hem even later rond het huis. Hij likte hier en daar ferm over een raam en verraste vervolgens onze vakantiegasten op hun terras, met één hoef erop. Ze maakten foto's van 0010. Toen ik de eigenaar belde, liep 0010 onze tuin al uit, op weg naar de volgende. Mijn bloemen liet hij staan. Eigenlijk wel leuk, zo'n onverwachts bezoekje van 0010.


Foto's Josien.

Voor meer informatie over het gastenverblijf verwijs ik naar de website: 
http://www.johannagarden.com/
Toeristische informatie:
http://www.visitdalarna.se/sv/siljan/

31 opmerkingen:

  1. Oh Willy, je hebt me helemaal blij gemaakt op deze sombere Hollandse dag! Wat een heerlijk bezoekje aan Johanna, ik zit helemaal te genieten! Prachtige foto's, jij kunt hier wel je beroep van maken! En geweldig verhaal van die koe, lachen! Dank je wel voor deze heerlijke log! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Willy,…weer zo'n prachitg bericht! Ha, ja dat zal ik ook wel willen…een B&B…maar wel in de buurt van Stokholm ;O)
    Groetjes,
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Willy wat lief van je al die aandacht voor het prachtige huis van Josien en Franklin.
    Ik volg Josien al een hele tijd, maar vind het leuk zoals jij nu alles weer eens mooi samenvat.
    Liefs en een fijne dag
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Willy als we over anderhalf jaar met pensioen mogen gaan dan.......
    Het zou heerlijk zijn om weer naar Zweden te kunnen reizen en jou mooie plekjes en logementen te bezoeken......
    Tot die tijd wordt ik warm en blij van jouw mooie logjes, dank je wel,
    Lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ohh dit is toch een droom!! mijn man zou dit wel willen.. als ik het lef maar zou hebben en alles hier los zou kunnen laten.. geweldig om te zien!!
    dank je voor je mooie post!

    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig gebied en hele mooie lokatie is dit!! In het verleden heb ik wel eens voor de gein naar een huisje in Zweden gekeken, alleen van het kijken naar die mooie huizen kon ik al zo genieten!!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk verhaal en mooie foto's van de stier.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gaaf zeg, nu ja ze zullen wel gewend zijn aan dieren in de tuin, want 's winters een bezoek van elanden is daar ook heel gewoon! Leuke foto's, groetjes
    lida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een sgeerhool huis. Echr zoals je je een Zweeds huis voorstelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zucht! Oh, wat krijg ik toch zin in de zomer van deze plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tjonge, Willy, wat maak je me toch blij met deze sfeervolle foto's. Geweldig. Ik ga meteen even op je linkje klikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een prachtige foto's...en die koe die even komt kijken,heerlijk toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Willy, jij bent een goeie voor een toeristisch reclamebureau! Je kan het zó leuk schrijven én illustreren. Dat zo'n huis zó oud kan worden! En ik wil ook zo'n schouw!!!! Prachtig. Ik begrijp best dat je helemaal weg bent van Zweden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke B&B. Zo sfeervol binnen. Opgeslagen bij mijn rijtje "Leuke adressen"!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om over Josien te lezen en een paar foto's terug te zien die ik maakte toen ik in 2009 bij Josien was. In mei gaan we bij haar logeren, dit keer ga ik niet alleen maar samen met DH en DS is de bedoeling...
    Het is een prachtige plek, en heerlijk rustig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Willy Willy Willy, this is an over the top post...where to start.....I couldn't write enough good things, here goes the cow in the window priceless and the door handle the bikes in a cluster...the painted rose mauling pieces.....just beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mooi logje! en ja...wat zou ik doen als manlief dat zou vragen?? als ik dan mijn dierbaren wel mee kan nemen want dat is ook wat hé...familie en vrienden achterlaten. Nou ja...mijn manlief gaat dat niet vragen ;)...die zou eerder voor Frankrijk kiezen!! Maar die foto's...smullen!!! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat schrijf je toch een heerlijke verhalen. Als mijn Hans zou zeggen zullen we gaan verhuizen, dan zat ik al in de verhuiswagen,...
    ;o)
    Laatst heb ik op zondagmorgen je link van die Nederlanders in dat hotel bekeken. Het was geweldig!!!
    En zo benijdenswaardig,...
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige post Willy, wat is het daar toch prachtig, een droomlandschap zo mooi en ongerept. Wat zullen jullie genieten daar. Bedankt voor je mooie foto's, ik heb hier ook echt van genoten....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  20. WHAUW wat een leuk verhaal met prachtige foto's. Maar waarom vraagt mijn partner niet of ik in Zweden wil wonen (zucht). Waarschijnlijk omdat hij het antwoord al weet, maar het ziet er zo mooi uit dat ik nu denk ooo dat wil ik ook. Ik ben op zoek naar een uitdaging, weet het ff allemaal niet en dan is z'n verhaal heel aantrekkelijk. Zucht, fijne dag en geniet ervan.

    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk, in en om het huis rondkijken! En dat dan ook nog eens op een mooie plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. What a wonderful post, Sweden is certainly a beautiful country. Lovely pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat laat je weer een mooie dingen zien Willy...

    Zo meteen zelf maar eens bij Johanna rondsnuffelen... uh digitaal wel te verstaan *Ü*.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. O wat is dit weer mooi en wat ziet het er allemaal geweldig mooi uit. Kan me heel goed voorstellen dat je niet lang hoeft na te denken om daar te gaan wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een heerlijke plekje!! Zo smaakvol ingericht, ik pak maar weer mijn virtuele koffertje! Maar zonder stier graag!! Brrrr....
    groetjes,Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  26. hallo, wat een leuke site heb je hiervan gemaakt zeg!! geweldig!! en ik krijg al helemaal zin om naar johanna te gaan van de zomer.... we kennen de omgeving redelijk goed en ik zit nu alweer te genieten met die mooie foto's.......was het maar al 14 juni........zucht....... ik hou deze site zeker in de gaten........
    groetjes,

    patricia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Hej Patricia, dank je voor de complimenten. Voor je het weet is het 14 juni en de voorpret is ook leuk!

      Verwijderen