woensdag 18 januari 2012

De kerk van Bokenäs

De kerk van Bokenäs is één van de best bewaard gebleven Middeleeuwse kerken in Bohuslän. Het dateert uit de 12e eeuw en is gebouwd in Romaanse stijl. Later zijn er delen bijgebouwd, de klokkentoren in de 18e eeuw. Uit diezelfde periode stamt het houten interieur en de schildering. Het altaar is in Renaissance stijl.  De kerk heeft aan de noordkant geen ramen, omdat men dacht dat het kwaad vanuit het noorden kwam. De ramen aan de zuidkant zijn vergroot en hierdoor heeft de kerk toch een licht interieur.


















Informatie: https://www.svenskakyrkan.se/bokenaset/bokenas-gamla-kyrka

29 opmerkingen:

  1. Wat een lief kerkje, mooi ook dat eeuwen geleden er al zulke mooie muurschilderingen werden aangebracht!

    Een fijne dag Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige kerk, en wat een mooie schilderingen zie ik hier. Zo knap gedaan. Het verhaal uit je vorige log is ook bijzonder en erg leuk om te lezen dat het goed met ze gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo stoer die oude Kerkjes, heerlijk om te zijn, zo verstild in de geschiedenis.....
    Zou er toen ook al zo'n mooi scheepje hebben gehangen of een ander???
    Lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige kleurrijke kerk Willy.
    Ik hou van de muurschilderingen. Ziet er zo vrolijk en sfeervol uit.
    Wat een prachtige foto's laat je ons weer zien.

    groet Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's! Ik blijf van je verhalen genieten!
    groeten, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige schilderingen, Heel mooi kerkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende kerk en wat bijzonder van die ramen! Ik vind de kerken daar zo mooi, vaak eenvoudig maar mooi beschilderd, bedankt voor deze prachtige foto's, fijne dag
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtige fotootjes.. en wat een lief kerkje!
    groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toch heel anders dan de kerken hier. Zulke lichte zachte tinten. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Even genieten van al die prachtige foto's. Prachtig die kleuren. Heel anders dan wat wij hier kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. schitterend!! die kleurtjes aan de zijkanten van de banken en aan het plafond.. zo mooi!!

    dank je voor je felicitatie!

    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik heb genoten van de prachtige foto's van het kerkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's, Willy. Ik hoop dat het een beetje op onze route ligt, maar ik heb nog steeds geen tijd gehad om naar de vakantieroute te kijken. Die banken en geschilderd hout. Fantastisch. Wat hebben de kerken in nld dan een hoop kitsch.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi, een echte Scandinavische kerk met prachtige schilderingen! En die kleuren ook, zo fis!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh Willy this is over the top....I'm oohing and awing over all the details and the marble the color!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtig kerkje Willy, ik kan bijna de seringen ruiken..
    Liefs
    Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige foto's! Zo mooi geschilderd en zo veel licht, heel mooi1 Bij ons in de kerk hangt ook een schip, precies in het midden van het plavond, een op schaal gebouwde Urker Botter.
    groetjes en het was weer geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het interieur is echt schitterend. En ik denk dat menig blogster die oude bank wel thuis zou willen hebben staan *smile*.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk om een keertje in een kerkje daar te mogen kijken, wat is het rijkelijk versierd en wat zullen die seringen heerlijk geuren.
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh, wat prachtig! Vooral die schilderingen zijn schitterend. Bijzonder dat zo'n oud kerkje zo goed bewaard gebleven is.
    Fijn om even mee te kunnen kijken.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bijna altijd mooi van binnen Zweedse kerken. Dit is werkelijk een heel mooie. Die schilderingen zijn prachtig, de kleuren ook. Ik kan wel zien in welk seizoen (en maand) je er was gezien de prachtige seringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige kerken zijn het toch in Zweden , niet van dat zware
    donkere hout en goud en koperwerk , maar heerlijk blond van uitstraling !
    Niet dat ik die andere kerken niet mooi vind , maar de Zweedse , Noorse en Deense kerken zijn het voor mij helemaal .
    Liefs van ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een schitterende kerken ,die schilderingen zijn adembenemend.
    Ik heb weer met plezier op je blog zitten lezen en kijken.

    Lieve groet Willie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Willy,

    Wat apart, beetje kaal en tegelijkertijd kleurrijk!

    Fijn weekend.

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een mooi kerkje! Alle foto's zijn weer schitterend trouwens. Genieten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hej, hej, ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik heb zowel op deze blog, als de vorige een reactie gelaatst. Maar ik zie ze niet hier. Zou ik wat verkeerd doen?
    Vertelde, dat wij jaaaaaaren geleden de door jou beschreven en getoonde kerk bezocht hebben. Heb er eigenlijk geen foto's van, want je was toe nog erg zuinig op je fotorolletjes. Bovendien was het afdrukken van foto's heel duur.

    En dan schreef ik ook nog, dat wij op die mooie camping gekampeerd hebben in 2007, rn toen een keer gegeten hebben bij het hotel/retsaurant. MMMm was lekker en mooi! Fijn dat ze het zo goed gered hebben.

    De camping was ook van nederlanders die aan "Ik vertrek" hebben meegewerkt, maar inmiddels zitten er andere nederlanders op. Gehoord van een kennis, die er verleden jaar was.
    Kijken of ik dit nu wel geplaatst krijg.....
    Groetjes, Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Also very beautiful are your post. Happy Sunday.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ohhh wat een pracht schilderingen :O
    Sta met open mond te kijken :)
    Nee echt mooi en lieflijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtig kerkje!! Wij bezoeken in Oostenrijk altijd kerkjes, het is leuk om te zien dat hoewel het hier ook wat kitsch aandoet, er in Oostenrijk veel meer bladgoud gebruikt wordt en zo alles veel kitscher is.
    en je vorige blogje was leuk om te lezen: ik kijk wel regelmatig naar dat programma, leuk dat deze mensen het 'gered' hebben!!!

    BeantwoordenVerwijderen