maandag 5 oktober 2015

Stensjö by

Het was dit jaar onze derde vakantie in het landschap Småland in Zweden. Nu pas bezochten we eindelijk Stensjö by, een klein dorpje waar de tijd stil heeft gestaan. Het ligt in een prachtig open landschap tussen de bossen, met mooie rood geschilderde houten huizen en schuren, slingerende landweggetjes, weilanden en akkers met grote stenen, houten hekken, een riviertje en tegen de bosrand een groot meer. In het begin van de 20e eeuw waren er in de bossen van zuid- en midden Zweden veel van deze dorpjes als Stensjö by. We kennen ze uit de films van Emil en Bolderburen van Astrid Lindgren. In Stensjö by zijn ook opnames gemaakt voor deze films. 












Het dorp werd  van begin 1700 tot 1960 bewoond door 7 generaties van één familie. In het midden van 19e eeuw was het inwonersaantal op z'n hoogtepunt. Door industrialisatie en emigratie, vanaf de tweede helft 19e eeuw tot begin 20e eeuw, en het in de loop van de 20e eeuw samenvoegen van kleine landbouwbedrijven, ontstond er leegloop. Het dorp en het weide- en akker landschap raakten in verval. Vele dorpjes zijn om deze redenen verloren gegaan. Stensjö by werd in 1960 aangekocht door de Vitterhetsakademien. Dertig jaar lang werd Stensjö by gerestaureerd. Het dorp ziet er nu weer uit als vroeger. Er wordt naar oud voorbeeld landbouw bedreven, met gebruik van de machines van nu. Eén van de medewerkers woont met zijn gezin in Stensjö by. Wil je een week of langer verblijven in Stensjö by? Dat is mogelijk! Eén van de rode houten huizen is ingericht als vakantiehuis. Op onderstaande website wordt verwezen naar het betreffende huis (klik op hyra stuga). 
Informatie: www.vitterhetsakad.se/kulturfastigheter/stensjo_by
Rechtstreeks naar de website van het vakantiehuis: www.sweden-holidays.com/Holiday-Home-Stensj%C3%B6-by-Sweden-Sm%C3%A5land-Oskarshamn-3494










In deze schuur is een tentoonstelling ingericht over Stensjö by.







In Stensjö by starten drie korte wandelroutes en er is een lange afstandswandelroute (160 km). Wij wandelden twee van deze korte routes. Onderweg troffen we nog een aantal informatieborden aan over de omgeving.





































Informatie: www.vitterhetsakad.se/kulturfastigheter/stensjo_by 

36 opmerkingen:

  1. Småland hebben we nog nooit bezocht. Moeten we zeker eens een keer doen. Geweldige foto's en jaloers :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig daar hè! Wij waren er twee jaar geleden ook, in de avondzon na een regendag...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi de rode huizen en de houten dekbedekking en het bruggetje over de rivier en de schaapjes en de slee....
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, how I enjoyed this post. How lovely it must be to live there!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die rode huizen vind ik telkens weer zo mooi. Een schiterende omgeving Willy!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi mooi mooi! Wij willen volgend jaar graag weer naar Zweden ik ga zeker even op de website kijken. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een bijzonder mooi dorp en wat fijn dat het op deze manier behouden wordt. Ook de natuur is weer heerlijk. Die houten hekken hebben wij ook gezien toen we een aantal jaar geleden in Zweden waren. Heel erg mooi vind ik die.
    Dank dat je ons weer hebt meegenomen naar jouw prachtige Zweden.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel lang geleden, 1983 of 1985 bezocht ik een correspondentievrienden die van Varberg naar Falkenberg verhuisd was. Daarna via de kust naar zuiden gereden. Of ik ook in Stensjö ben geweest weet ik niet meer. Het lijkt wel op iets wat ik toen bezocht heb. Leuk om dit weer te zien. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Dinie, Varberg en Falkenberg liggen aan de westkust van Zweden. Stensjö by ligt dicht bij de oostkust, iets ten noorden van Oskarshamn. www.google.nl/maps/place/572+92+Stensjö,+Zweden/@57.0613292,17.5180759,8z/data=!4m2!3m1!1s0x46581f1a986a079b:0x43a9e5fc0b9c58fe

      Verwijderen
  9. Wat een mooi plaatsje en omgeving.
    De huisjes kunnen zo een schilderijtje zijn van Stina Sunesson.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het blijft genieten van jouw foto's van dat schitterende landschap! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zeer mooie serie ! Wat een bijzondere dakbedekking !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke meewandeling via je foto's...... De rust, de ruimte, de schoonheid...... wat is het toch dromerig mooi...... als het mag kom ik heel vaak op je blog kijken.....
    Lieve groetjes van huis tot huis

    BeantwoordenVerwijderen
  13. This landscape is really dreamy, so beautiful and peaceful...like in a fairy tale! Thanks for sharing those wonderful photos
    Olympia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig...ik droom er helemaal bij weg....
    Hm..........zucht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijke post weer, Willy, dank daarvoor. Ik kan de link naar het vakantiehuis alleen niet vinden op de site die jij aangaf. Groeten, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Annemarie, hierbij de link waarmee je rechtstreeks bij het vakantiehuis uitkomt. www.sweden-holidays.com/Holiday-Home-Stensj%C3%B6-by-Sweden-Sm%C3%A5land-Oskarshamn-3494

      Verwijderen
  16. Heerlijk om op deze manier mee te wandelen. Wat een prachtig dorp en omgeving.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Steeds weer die mooie rode huizen en die prachtige natuur. Geweldig dat je ons laat meegenieten.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super Willy, dankjewel! Groeten, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig die zonnige blauwe hemel boven het rood van de huizen en groen van het gras. Een mooier tijdstip had je niet kunnen treffen.
    En wat grappig die dakbedekking :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Kan me inderdaad Bolderburen of Emil daar wel voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh jee, nu wil ik weer naar Stensjo by! Ik denk dat ik mijn houtman ook wel meekrijg als ik al dat prachtige houtwerk zie en de gereedschappen in het museum.
    En dan die hipsters als dakdekkers om te laten zien dat ook daar de tijd gewoon doorgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo mooi is Zweden, de foto's brengen meteen weer de sfeer van onze korte reis boven, ik heb er enorm van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige reportage, Willy! Ik zie Emile zo rennen daar naar zijn schuurtje ;) Wat goed dat het behouden is. Je houdt de vooruitgang niet tegen, maar zou toch echt zonde zijn als zo'n origineel Zweeds pittoresk dorpje verloren zou gaan door verval, wat dan geen vooruitgang is, maar wel als gevolg daarvan. Lijkt me een heerlijke plek om met de vakantie te verblijven. Dank voor je mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw! Prachtig. En zo herkenbaar. De wandelpaden over de rotsen en de planken over de drassige gebieden, de rode daken, de mooie meren. Het is daar echt een prachtige omgeving.

    Dank je wel voor het meebeleven van jullie reis.

    Kram, Anna Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Er is nog veel voor mij te ontdekken hier in Zweden
    denk dat jij Zweden beter kent dan ik die hier woon (lol)
    Groetjes uit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ha willy, ook al blog ik zelf niet meer, bij sommige blogs kom ik toch even lezen: zoals bij jou!
    Zeker in deze tijd is t fijn om naar mooie plaatjes te kijken!
    Hoop dat alles goed gaat, want jouw berichten zijn alweer van n tijd geleden!
    Groetjes van fleur( in de polder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Hej Fleur, ik heb even geen zin om te bloggen, maar verder is hier alles goed.Lieve groet,

      Verwijderen
  27. Goed om te horen dat alles goed gaat. Ik miste je ook al.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. En ik! Maar ik begrijp het helemaal!
    In ieder geval wil ik je op deze manier even fijne feestdagen wensen en ik hoop je in het nieuwe jaar weer te lezen!
    Hartelijke groet, Kyra

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Als ik ooit die kant een opga dan heb ik meteen een adres
    Groetjes uit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen