vrijdag 3 juli 2015

Österlens Museum in Simrishamn












Nadat wij de tentoonstelling ARVBETAGELSE hadden bekeken, verkenden wij het overige deel van het Österlens Museum in Simrishamn. Het museum is gevestigd in een voormalige graanschuur van Björkegrenskagården. Het zuid-oostelijke deel van het landschap Skåne wordt Österlen genoemd. Over dit gebied is van alles te zien in het museum. Helaas is de informatie alleen in het Zweeds, maar de vele voorwerpen van volkskunst, visserij, klederdracht, kantklossen enz., en de opstelling ervan maken het tot een aantrekkelijk museum.



















In de museumtuin groeien veel planten die Carl Linnaeus beschreef tijdens zijn reis door Österlen. Na het bezoek aan het museum en de winkel ben ik vergeten om van de tuin -die we eerst hadden bekeken-  nog foto's te maken. De winkel en de tuin zijn vrij toegankelijk. In de winkel zag ik heel veel leuke spullen, maar ik heb er niets gekocht.






Informatie: http://simrishamn.se/museum

9 opmerkingen:

  1. Leuk om zo in het museum binnen te kijken.
    En... wat een leuke servetten.
    fijn weekend,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willy, wat een schat aan informatie door de kleding en sieraden etc. En wat een verschillende handwerktechnieken! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijft toch altijd leuk om dit soort musea te bezoeken. Fijn dat er folklore bewaard word. Mooie handwerken. De winkel is verleidelijk, ik zou een pakje servetten meenemen als souvenir.
    Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, vooral de klederdracht vind ik geweldig! Maar ook de linnenkast is erg mooi en ik moest meteen denken aan de linnenkasten die tot halverwege de 20 eeuw in Nederland ook zo netjes gestapeld waren, tenminste zoals het in boeken beschreven is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd zo heerlijk wegdromen naar lang geleden en al het goede in je hart meenemen.....
    Een echt genietmuseum,
    Groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi museum met oude en nostalgische spullen !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit museum hebben we niet gezien in Simrishamn. Mooie kasten en kisten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Willy,
    Wat is daar veel moois te zien zeg. Al die klederdrachten, dat linnengoed en het kant... super mooi...
    Echt een bezoek waard, daar heb je niets teveel gezegd hoor...
    En wij mochten even met je mee, heerlijk was dat.
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt niets gekocht, dat vind ik best knap. Ik kan die verleiding dan onder het mom van een souvenir meestal niet weerstaan. Mooie museum! Die hoedjes, wat een werk, prachtig. iI las net bij Hans over het Hembygdsmuseum Åmål, eenzelfde soort museum. Ik houd daar wel van, oude ambachten bekijken, zien hoe de mensen toen leefden in die omgeving. Dank voor de rondleiding, en de tuin is voor de volgende keer ;)

    BeantwoordenVerwijderen