dinsdag 21 oktober 2014

Ölme Diversehandel & Kafé in Kristinehamn








Ölme Diversehandel, Café en Museum, staat in het centrum van Kristinehamn (Kristinehamn is gelegen aan het Vänern in het landschap Värmland). Zodra je over de drempel stapt ga je meer dan 100 jaar terug in de tijd. Eigenlijk heb je dat gevoel al als je voor het gebouw staat. Op de schappen en op de toonbank staan vele artikelen uitgestald die nog in de originele verpakking zitten, o.a. koffie en waspoeder. Vroeger waren er in Zweden veel van deze diversehandels. De museumbeheerder vertelde ons dat een dergelijke "diversehandel" destijds 6 gezinnen als klant nodig had om er van te kunnen bestaan. Naast kruideniersartikelen was er dan ook een breed assortiment aan artikelen van wat er in en om het huis en/of boerderij zoal nodig was. Behalve de museumcollectie zijn er nu nieuwe spullen te koop die in Värmland geproduceerd worden, zoals linnenstoffen, schorten, blikjes en etenswaren. In het museum is ook een klein Café. Het interieur is ingericht met oude sofa's en stoelen wat een huiselijke sfeer geeft.









Informatie:
https://www.olmediversehandel.se/startsida/V%C3%A4lkommen-till-%C3%96lme-Diversehandel-Kafe

18 opmerkingen:

  1. He wat leuk, hier waren wij in juni ook. Heb er ook nog foto's van die ik op mijn blog wou zetten. Mooi he.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willy, mooi blog over Kristinehamn, sfeervol museum! In 1986 hadden we in Kristinehamn een bruiloft. Bewaar er bijzondere herinneringen aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht even dat je op een filmset was beland! Wat een leuk museum, geweldig om daar terug te gaan in de tijd!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig leuk!! Ik heb de foto's al een paar keer bekeken en zie steeds weer iets nieuws:)

    liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willy, wat zou het toch leuk zijn als we nog steeds zulke winkels hadden hè? Ik zou er zo eentje willen beginnen, met al die mooie spullen er in... haha...
    Het is echt een prachtige winkel, ik zou er uren zoet zijn, voor ik alles echt goed bekeken had...
    Ik wens je een heel fijne namiddag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een nostalgie, je waant je terug in de tijd. Genieten dus.
    Groet, Dini.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg jammer dat we alleen naar het strand zijn geweest en niet naar het centrum. Ach ja, zo is er de volgende keer weer wat meer te zien. Dit is wel heel erg leuk zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een echte winkel van Sinkel! Wat leuk. Ik lees graag boeken die in Skandinavie spelen. Meestal zo'n eeuw terug en zo' n winkel maakt het plaatje ineens compleet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In zo'n winkel kan je uren kijken, hebben ze ook lekkere taart ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hè, wat ziet dat er heerlijk gezellig uit, Willy. Jij hebt er een fantastisch mooie serie van gemaakt. Fijn om naar te kijken. Hier in Nieuwkoop was ook nog zo'n soort winkel, maar die is een paar jaar geleden failliet gegaan. Jammer hoor, je zou zoiets uit pure nostalgie gewoon open moeten houden. Maar ja. alle subsidiekranen zijn dicht, dus helaas... Fijne dag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een super leuk plekje. Daar wil ik ook heen! Fijn dat jij het met ons deelde. Zo was ik er al een beetje. ;-) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schitterende winkel. Lijkt me heerlijk om rond te snuffelen.

    Groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk museum annex winkel. Prachtige plaatje met mooie spulletjes.
    groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldig museum/winkel. Heerlijk om daar rond te kijken! Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Willy, wat een prachtige kleuren zijn er in je foto's te zien. Dat is het eerste wat me opvalt. Heeft natuurlijk ook met het kleurgebruik in Zweden te maken maar het is een genot om naar je beelden te kijken.
    Groet,
    TruusW

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou ja! Wij waren zelf in Kristinehamn deze zomer, we hebben er uitgebreid rondgelopen, maar dit heb ik dus helemaal gemist. Gelukkig dat jij er weer een heerlijke fotoserie van maakt! We hebben wel koffie en thee gedronken bij een allerliefst winkeltje annex theehuis, Krukmakeri Hemjord. Zelfgemaakte keramiek en koekjes, een fijne combinatie. Heb je die ook gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een pracht van een verzameling, je blijft kijken en ziet iedere keer iets nieuws!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen