zondag 30 september 2012

Nordiska Museum deel 3 Sami

In de noordelijke delen van Zweden, Noorwegen,Finland en een klein deel van Rusland wonen de Sami (ook Samen). Ze worden ook wel Lappen genoemd, maar dat vinden ze zelf een scheldwoord. Het gebied waar ze wonen wordt Sápmi genoemd. In Zweden leven ongeveer 20.000 Sami.


Vroeger waren de Sami hoofdzakelijk een rondtrekkend volk, ze volgden de rendierkudden in hun zoektocht naar voedsel. De kudde voorzag hen van melk, vlees en huiden. De rendieren werden ook voor het trekken van de sleden gebruikt. Een ander deel van de Sami leefde van de visserij.
Tegenwoordig wonen de meeste Sami op vaste plekken en leven voornamelijk van de visserij, jacht en hedendaagse beroepen o.a. het toerisme, industrie en dienstverlening. Een klein deel leeft nog van het houden van rendieren en trekt rond, men gebruikt moderne hulpmiddelen als sneeuwscooter en helikopter.  De rondtrekkende Sami leven in tenten (LAVVU) en in de winter als ze op een vaste plek verblijven in hutten. Veel jonge Sami trekken naar de steden, bijvoorbeeld Stockholm, voor een verzekerde toekomst.
Om er voor te zorgen dat de Samisch taal (verschillende dialecten),cultuur en woonomgeving niet verloren gaat door veranderingen die bij deze tijd horen, hebben de Sami een eigen Parlement die daar voor opkomt.



In het NORDISKA MUSEUM in Stockholm is een vaste tentoonstelling over het leven van de Sami en daar zie je een deel van de prachtige kleding die ze zelf maken. De blauwe pakken afgewerkt met kleurig geweven banden, de rendierhuid laarzen, die gevuld worden met gedroogd gras en gedragen worden met blote voeten, lederen buideltjes versierd met kraaltjes.







SAAMIBLOG

 Beleef een winterreis door het Finse deel van Lapland.







 ...

24 opmerkingen:

  1. Wat interessant dit blog van je.
    Prachtig handwerk zag ik ook op de filmpjes, en een rollator op sneeuw ijzers, tja aangepast aan weer en land.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I admire "Sami" people and their culture!Therefore it is an amazing post for me and I distribute it through G+!

    Thanks for such wonderful sharing!
    All my very best!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Willy!
    Wat een mooi stukje weer, het doet mijn hart sneller kloppen...
    Ik heb zulke mooie herinneringen aan de Sami. Heb ooit in hun tenten mogen slapen en een speciaal feest mee gemaakt met Sami vanuit heel noord Scandinavie. (Dat was volgens mij ter ere van een nieuwe vlag voor het volk van de Sami). Ik zag toen hoe ze lasso gingen werpen, moeders met kinderen in speciale draagwiegjes op hun rug, de enorm mooie traditionele kleding.... Het zijn zulke lieve gastvrije mensen! Ik heb toen ook van die mooie leren kinderlaarsjes (met hooi) gekocht van rendierleer, leren armbandje met zilverdraad en zo’n mooi leren buideltje. Mooie souveniertjes, maar mijn herinneringen zijn de allermooiste! Dat is inmiddels allemaal pak weg 25-30 jaar geleden.
    Zou eigenlijk weer eens terug moeten gaan... Het Noorderlicht moet/wil ik ooit nog eens zien, dus wie weet!?
    Fijn dat jij me nu even mee terug nam!
    Groetjes, Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Willy!
    Wat een mooi stukje weer, het doet mijn hart sneller kloppen...
    Ik heb zulke mooie herinneringen aan de Sami. Heb ooit in hun tenten mogen slapen en een speciaal feest mee gemaakt met Sami vanuit heel noord Scandinavie. (Dat was volgens mij ter ere van een nieuwe vlag voor het volk van de Sami). Ik zag toen hoe ze lasso gingen werpen, moeders met kinderen in speciale draagwiegjes op hun rug, de enorm mooie traditionele kleding.... Het zijn zulke lieve gastvrije mensen! Ik heb toen ook van die mooie leren kinderlaarsjes (met hooi) gekocht van rendierleer, leren armbandje met zilverdraad en zo’n mooi leren buideltje. Mooie souveniertjes, maar mijn herinneringen zijn de allermooiste! Dat is inmiddels allemaal pak weg 25-30 jaar geleden.
    Zou eigenlijk weer eens terug moeten gaan... Het Noorderlicht moet/wil ik ooit nog eens zien, dus wie weet!?
    Fijn dat jij me nu even mee terug nam!
    Groetjes, Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mocht ik ooit een keer naar Zweden gaan, dan zal ik mij niet vervelen...alleen jouw blog is al een naslagwerk op zich. Ook dit vind ik interessant!

    Fijne avond Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer wat geleerd,dat museum gaat ook op het lijstje met te bezoeken als we in Stockholm zijn.
    We hebben wel al wat gezien van Lapland maar dan vnl het finse deel, we hopen ook het Zweedse deel nog een keer te bezoeken.

    Groetjes Yvon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig volk, ik heb in Noorwegen ook een museum bezocht met vooral veel handwerk van de Sami. En dat kunnen ze. Prachtige kleding en sieraden. Maar ook de gebruiksvoorwerpen zijn prachtig gemaakt. Het is alweer wat jaren geleden, weet niet meer welk museum het was, wel in het hoge Noorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In Stockholm ook een tentoonstelling over de Sami. We waren wel vlakbij in de buurt van het Ajtte museum en zelfs even in de shop geweest, maar het was te laat om er nog naar binnen te gaan. De volgende dag wat anders gedaan en dus niet naar Ajtte. Tja, soms moet je keuzes maken :-). Die filmpjes kwamen me bekend voor. Even gezocht en ja ik had ze bij mijn post (http://blogzweden.blogspot.nl/2012/06/lapland-mendez-crottet.html) gezet na een reactie van je. Sami blijft interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Willy, Ik heb diverse boeken over de Sami gelezen. Het lijkt mij een gehard volk. Ze hebben prachtige kleding en maken mooie dingen, "hoe lang nog" Groeten Tony.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I've never seen this museum, I'll go. Thanks for all the information. Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat voer je ons mee naar prachtige plekjes. Heerlijk om thuis mee te kunnen genieten van al dit moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als kind was ik al gek op de Lappen (wist toen nog niet dat dit een scheldwoord is),het staat op mijn wensenlijst, wie weet.....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je al deze mooie dingen ziet, krijg je de neiging om het te idealiseren. Het lijkt me een hard leven, zo in de poolstreken. Ik zou geen sami willen zijn, al maken ze dan zulk moois!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben vooral weg van die prachtig versierde laarzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer een heel interessant stukje Willy, ik heb ervan genoten. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi werk met al die kralen. De laarzen vind ik ook heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat weer een prachtig verhaal. En ook de filmpjes waren mooi. Lapland is fantastisch. Ook in de zomer is het daar heerlijk. Zou er zo weer heen willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat ontzettend mooi om dit weer te zien. Ik ben hier heel lang geleden geweest samen met mijn schoolvriendin en haar ouders. Het was er zo ontzettend mooi, ik mocht ook in een lappentent zitten bij de lappen. Helemaal geweldig vond ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Willy.
    Wat heb je weer een mooi verhaal neer gezet,en de foto's leuk om naar te kijken.
    Vooral dat werk met die kraaltjes.
    Mooie filmpjes over Lapland.
    Groetjes Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het lijkt wel alsof volkeren hoe egaler van kleur hun omgeving is ze des te kleurrijker door het leven gaan. Een prachtig volk is het, jammer dat ze zover wegwonen
    @ Zou je willen overwegen een stem bij me uit te brengen? En zo ja misschien nog een ander ook kunnen overtuigen ...?
    Bij voorbaat dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hi Willy,
    This was interesting and great photos! Have a lovely weekend Y2!

    Hugs Cathrine :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Per toeval kwam ik op je site terrecht en met veel aandacht de diverse berichten gelezen over de SAMI. Wat mij opviel dat er bij de genoemde musea in Zweden over de Sami, eigenlijk het belangrijkste en grootste museum niet vermeld wordt, namelijk het Silvermuseet in Arjeplog(Zuid-Lappland), ooit opgezet door de inmiddels zeer bekende Lapp-lands dokter Einar Wallquist. Daar wij intussen 23 jaar in de buurt van Arjeplog en zomerhuis hebben en dus ook al die tijd tussen de Sami en de Zweden wonen, wat erg bijzonder is, tenzij je de taal ook spreekt. Over het leven van de Sami zou je dagen kunnen schrijven (praten). In Arvidsjaur is ook nog ,n kleiner museum te vinden met ,n oorspronkelijk "lappendorp". Ik schrijf dit, omdat het mij "verdriet" deed, dat genoemde musea niet genoemd worden, en het daar, waar wij met vacantie gaan en wonen inderdaad zo is zoals de vele reacties en antwoorden op deze site, onvoorstelbaar mooi zowel in de zomer, als in de winter. Hälsignar Hans.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Hans, dank je voor je reactie. Ik heb onderstaande site gevonden, daar staan de musea, het Samidorp en nog meer vermeld. http://www.polcirkeln.nu/polcirkeln/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=51

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat jammer dat ik die gemist heb, wat mooi allemaal
    Fijne dag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen