zaterdag 7 juli 2012

Sägen - sieraden van porselein

Als je op internet op zoek bent naar (Zweeds) servies kan het zijn dat je bij SÄGEN terecht komt. Het gaat hier niet om gave serviezen, maar om sieraden van porselein.


Elin maakt prachtige sieraden. Ze raakte geïnspireerd tot het werken met  porselein door de nostalgie en de herinneringen aan gezellige familie etentjes op zondag bij haar oma thuis. In de zomer van 2006, toen ze op familiebezoek was op het eiland Götland (in Zweden), waar ze ook de eerste 18 jaar van haar leven doorbracht, ging ze bij haar vader in de schuur aan het werk met een stapeltje servies van de vlooienmarkt.



Elin startte haar bedrijf in 2007. Ze noemde het Sägens (oud verhaal), passend bij Elins filosofie om handgemaakte nostalgische en tijdloze sieraden te maken die voor altijd blijven.



Sägen is een snelgroeiend bedrijf. De sieraden worden inmiddels over de hele wereld verkocht. In Kopenhagen werd in 2011 een winkel geopend.  In het begin gebruikte Elin alleen Zweeds porselein, inmiddels is er ook een collectie van Deens porselein en een collectie van door haar ontworpen porselein.


Heb jij je favoriete servies al ontdekt tussen deze sieraden? Ik wel!


...

24 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal en prachtige sieraden Willy.
    Wat een leuk idee om voor de sieraden porcelein te gebruiken.
    Ik wens je een fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder Willy. Het verhaal en de sieraden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is en blijft een mooi en creatief idee, deze ontworpen sieraden van scherven en zilver!!

    Sägen kende ik nog niet.

    Wie er mee begon of waar het vandaan komt.....,
    ik zag het al vele malen online voorbij komen, vaak in fair-trade webshops als ook op filmpjes uit hun projecten in verre landen....
    En dan maar te hopen dat al die creatieve vrouwenhanden die werken aan het tot stand brengen van deze sieraden met unieke scherf...... ook voor hen in hun schamele bestaan het gezegde uit mag komen dat:scherven geluk brengen....

    Fijn weekeind en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk! Ik hou er wel van. Het idee achter al die prachtige sieraden en natuurlijk de mooie werkstukjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi hoor! Zou zo'n sieraad zwaar zijn? Vooral de hangers spreken mij aan. Fijn weekend en tot een volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zag iets dergelijks ook eerder van de hand van een Franse zilversmid die in Ste Marie haar prachtige broches en andere sieraden verkocht. Prachtig vond ik ze toen en nu sta ik opnieuw van deze Zweedse versie te genieten. Zo mooi dat er uit 'afval' zulke prachtige dingen te maken zijn. dank voor dit mooie verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! Ik heb 3 favorieten: 1e foto 2e horizontale rij de middelste; 3e foto onderste horizontale rij 2e van links; 4e foto de oorbelletjes linksonder. Daarvan zijn de laatste net een beetje meer favoriet dan de andere twee!. Wat een leuk bedrijf is dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kan mijn favoriet "blå blom" niet ontdekken maar leuk vind ik ze wel.Ga Sägen maar eens een bezoekje brengen.Bedankt voor deze leuke tip.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bijzonder... en mooi!
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een werkelijk prachtig post Willy, ik zou er mijn keuze wel uit kunnen maken, weet dat er in Nederland ook mensen mee bezig zijn, met delfts Blauw porselein.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ziet dit er mooi uit.
    Ik denk dat er heel wat tussen zitten die ik mooi vind, ik ga ze dus nog maar eens rustig bekijken.

    Groetjes Yvon.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk idee Willy.....ze moet dan ook maar wat gaan maken van de Engelse of Duitse serviezen ......lijkt mij erg leuk!!!!
    Ik was nog geen volger van dit blog van jou....maar nu wel hoor Willy!!!
    Fijne Zondag & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Willy, wat laat je nu dan zien!! Dit is werkelijk om je vingers bij af te likken: PRACHTIG!!! Dat is helemaal mijn ding, en onmogelijk om uit te kiezen. Dus dat doe ik dan maar niet, ik bewonder gewoon alles ;) Fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel apart! Maar het lijkt me heel zwaar om zo'n ring te dragen.
    Gezellige zondag! Anny.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Och wat prachtig, en inderdaad moeilijk te kiezen welke ik de mooiste vindt. Weer een ander voorbeeld van geweldig goed gelukt hergebruik.

    Bedankt dat je het met ons gedeeld hebt.

    Groet Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je moet er maar op komen om van kapot serviesgoed sieraden te gaan maken!
    Leuke post hoor!
    Met mooie sieraden!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hele mooie sieraden en inderdaad tijdloos.
    Een hele fijne dag !!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mooi! en moeilijk om tussen al dat moois iets te kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hele mooie sieraden.
    Knap om zo iets moois te maken van kapot serviesgoed.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige sieraden, ik heb er verschillende ontdekt die mij erg aanspreken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja deze sieraden zijn schitterend, maar ook erg duur.
    Fijne dag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ze zijn ECHT prachitg, in de wereldwinkel waar ik werkte en de sieraden inkocht zaten ook vaak porseleinen sieraden uit mexico maar deze vind ik veeellll mooier. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen