dinsdag 17 juli 2012

Porseleinmuseum Godegårds Säteri

GODEGÅRDS SÄTERI ligt vlak bij Motala in het landschap Östergötland. Het werd in 1770 gekocht door Johan Abraham Grill, destijds directeur van de Oost Indische Compagnie. Zo kwam er veel porselein op het landgoed terecht. Door erfenissen is er veel van het porselein elders terecht gekomen.


Tegenwoordig is er een porseleinmuseum gevestigd en bezit het één van de grootste collecties Zweeds porselein uit  de periode van 1750 tot 2000. Bekende merken als Rörstrand, Gustavsberg, Gefle en Karlskrona zijn hier te vinden.


Het porselein is in twee grote schuren van het landgoed Godegård ondergebracht. Het kan best zijn dat je tijdens het bezoek één of meer pauwen in het museum tegenkomt. Ze wandelen daar gewoon in en uit. Gelukkig staat het prachtige porselein veilig achter glas.













In twee andere schuren staan oude wagens en rijtuigen opgesteld, worden bloemen gedroogd en liggen vlas en attributen om het te bewerken.





Bij het huis hoort een baroktuin (geen foto) en achter één van de schuren is een kruidentuin.



Rode zonnehoed (Echinacea purpurea) en de citroenvlinder.







Tegenover het museum staat een antiek- en curiosa winkeltje. We hebben natuurlijk even binnen gekeken. Er stond een deel van het prachtige OSTINDIA servies van Rörstrand. Ik schreef er HIER al eens over. Het was goedkoper dan nieuw. Ik heb het niet gekocht, maar wel even een foto van gemaakt ;)


Tot slot nog enkele foto's van de  prachtige omgeving.




LOCATIE

21 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's en erg mooi porselein!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow wat mooi al dat porselein, ik ben gek op serviesgoed en ik beschilder ook zelf porselein, je begrijpt dat ik hier dus erg van geniet:)

    fijne dag,
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O...ik kom vanmiddag terug om dit moois nog eens allemaal goed op me te laten inwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg mooi serviesgoed Willy. Wat leuk dat je dit hebt laten zien.

    gr.Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan me heel goed voorstellen waarom dit je favoriete vakantieland is. Je hebt ons weer een prachtige reportage laten zien,bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer een mooie kijk in het land Zweden, prachtige foto's.
    En wat is er verschillend heel mooi porselein.
    Met plezier je verslag gelezen.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Willy,

    Heb je post even in omgekeerde volgorde gedaan...omdat ik nu het zonnetje daar zie.....
    Ben eerst even door de tuin gelopen en heb met mijn rug tegen het warme houten huis gezeten op een van de bankjes.
    Het stenen trappetje bewonderd,hoe schattig.

    En toen ging ik het serviesgoed bekijken,volgens mij kom je daar echt ogen tekort.
    Prachtig om te zien.

    Grappig denk ik nu.....serviesgoed en rijtuigen...
    Wij waren laatst in het Boerderij en rijtuigen museum in Schagen
    en daar is op dit moment ook een aardige verzameling serviesgoed te zien

    http://www.museumvreeburg.nl/index.php?pag=tentoonstelling#Diggelegoed

    Fijne dag en liefs,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi post!!
    En wat een prachtig porselein!
    Als we daar eens wat van mochten uitzoeken!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat was voor jou een geweldige dag...wat een prachtig servies goed. Het is ook allemaal zo mooi neer gezet...
    Het wasstel is zelfs compleet met po. Heel uniek.
    De andere schuur is ook heel interessant met al die boerderij artikelen en je hebt mooie foto's gemaakt van de planten....
    Ik heb genoten van dit prachtige verslag en zomaar stapels borden en theekoppen te koop..... heel verleidelijk......ik blijf het mooi vinden ... maar ik heb genoeg. Tot een volgende keer..
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor iemand met een ernstige serviestic is dit smullen! En de verdere plaatjes doen me zo verlangen naar zomerzon.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I love the buildings and then when we got to see the porcelain......oh my, the pieces were amazing!
    one of each please....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie serie om te bekijken, prachtig porcelein! groetjes, Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een schitterende serviezen en wat een mooie foto's. Heerlijk om weer even met je mee te kijken.

    Vandaag ben ik naar aanleiding van jouw berichtje bij Viva Lavandula geweest, samen met dochter Anne. Ondanks het feit dat de velden niet bloeien, was het toch de moeite waard. Binnenkort volgt er een verslag van deze dag, mèt foto's :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is dit mooi, wat een prachtig porselein zie ik hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lik mijn vingers erbij af. Niet enkel bij de serviezen maar ook bij de prachtige fotoreeks :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterend is het daar Willy, ik denk dat ik volgend jaar maar een maandje met jullie op vakantie ga, en dan mee ga genieten van dit alles!
    Fijne avond groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. creatiesvanlisa.blogspot.nl19 juli 2012 om 10:50

    Wat een schitterende serviezen!! En zoveel kleuren blauw, mijn lievelingskleur! En je maakt zo'n mooie reportage van dit alles.
    Puur genieten hoor.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi!

    Eindelijk kan ik weer meegenieten van wat je er zo mooi op hebt gezet, op je blog. Ik smul van het porselein en wat ziet de Gården er prachtig verzorgd uit! Om over de kruidentuin nog maar niet te spreken. En pauwen!

    Nu blader ik de komende dagen terug in je blog, omdat ik niks wil missen ;-)
    KRAM,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Die één na laatste foto van de omgeving.....mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen