maandag 9 juli 2012

Karen Blixen Museum in Denemarken

Als we van Zweden terugreizen naar Nederland maken we meestal de oversteek per boot van Helsingborg in Zweden naar Helsingør in Denemarken. In Denemarken rijden we dan over de prachtige strandweg richting Kopenhagen. In 2009 maakten we een stop in Rungsted, waar het KAREN BLIXEN MUSEUM staat. 




Het museum is gevestigd in het huis Rungstedlund waar ze in 1885, onder de naam Karen Christentze (Tanne) Dinesen geboren werd. Ze groeide op in een aristocratische familie. Haar vader was Parlementslid en haar moeder nam als eerste vrouw zitting in de gemeenteraad van Rungsted. Karen had twee zussen en twee broers. In 1895 maakte haar vader, met wie ze een zeer goede band had, een eind aan zijn leven. Karen en haar zussen werden thuis onderwezen door een gouvernante. Ze bezaten alle drie artistieke talenten. Karen schreef en tekende. Op jonge leeftijd schreef ze al prachtige verhalen. Karen volgde later lessen aan de Kunstacademie in Kopenhagen.




Persfoto: Blixen 1943

Karen werd verliefd op haar neef Hans von Blixen-Finecke, maar deze liefde werd niet beantwoord. Jaren later, in 1914, trouwde ze met zijn tweelingbroer Bror von Blixen-Finecke waardoor ze in het bezit kwam van de titel Barones von Blixen-Finecke. Het paar emigreerde naar Brits Oost Afrika (later Kenia) en begon daar een koffieplantage. Bror had weinig aandacht voor het bedrijf en besteedde meer tijd aan jagen en hield er  buitenechtelijke relaties op na. De zorg voor het bedrijf lag in handen van Karen. Toen Karen syfilis bleek te hebben keerde ze voor lange tijd terug naar Denemarken en verbleef maanden in het ziekenhuis voor een behandeling. Als gevolg van de behandeling was een zwangerschap onmogelijk. Haar liefde voor kinderen uitte ze in het opzetten van een school voor kinderen op de koffieplantage.
Karen ontmoette de Engelse piloot Denys Finch Hatton, kreeg een relatie met hem en scheidde in 1925 van Bror Blixen. Denys kwam bij haar wonen en organiseerde safari's voor rijke mensen. Karen wilde haar relatie met Denys bevestigen met een huwelijk, maar hij voelde daar niets voor, het dreef hen uiteindelijk uit elkaar. Karen's broer Thomas kwam haar nog een aantal jaren helpen op de koffieplantage. Na een brand en het inzakken van de wereldmarkt ging het echter zo slecht, dat Karen besloot de koffieplantage te verkopen. In 1931 kwam  Denys om het leven toen zijn vliegtuig neerstortte. Karen zag geen reden meer om in Afrika te blijven en keerde terug naar Denemarken.
In 1937 verscheen haar boek Den Afrikanske Farm / Out of Africa / Een liefde in Afrika, onder het pseudoniem Isak Dienesen. Hierna schreef ze nog verschillende boeken. Haar leven lang leed ze aan de gevolgen van haar ziekte, had veel pijn en at slecht, in 1962 overleed Karen aan ondervoeding.

In 1985 werd het boek verfilmd, met als hoofdrolspelers Meryl Streep en Robert Redford.





In het Karen Blixen Museum is een vaste tentoonstelling over haar leven te zien. Het woongedeelte kan op vaste tijden bezichtigd worden, maar wel in eigen tempo.

Drie persfoto's interieur:  Kurt Rodahl Hoppes




In de grote parkachtige tuin kun je heerlijk wandelen. 



Van deze bloemen worden prachtige boeketten samengesteld voor de kamers van het museum.




Achter in de tuin, vlak voor een grote boom, bevindt zich  het graf van Karen Blixen.




...

22 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat weer prachtig verteld en in beeld gebracht.
    De film "out of africa" kijk ik nog altijd graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig maar ook verdrietig verhaal over Karen.
    Daarom is de film ook zo ontzettend mooi.
    Prachtige foto's ook Willy.

    groet, Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kan een mensen leven toch triest verlopen denk ik dan weer als ik jou interessante post lees en prachtige foto's bekijk, Willy.

    Zo zie je maar weer eens dat rijkdom en talenten niet altijd gelukkig maken...

    De film Out of Africa heb ik meerdere keren gezien en Meryl Streep heeft op mij altijd al een grote aantrekkingskracht gehad,in haar rol in deze film was ze ook fantastisch, die vrouw heeft van zichzelf al een verfijnde, dramatische treurigheid in haar gezicht en uitstraling,ze is bijna doorzichtig,en ik weet nog dat op het einde van de film het bij mij ook één en ál droevigheid was.

    Zo nou ga ik je filmpjes eens bekijken.

    Goede nacht....ik zie dat het al laat is...
    Liefs,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I feel so sorry for her...what a hard life she had.....she never really found true love that loved her back!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verhaal en prachtige foto's over een heel bijzondere vrouw.
    Groetjes
    lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I know very well the story of Karen Blixen, many times I've seen the movie "Out of Africa". Now I have visited the museum, thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de film zo vaak gezien Willy....hij blijft mooi....heel interessant om deze post te lezen....ik zal zo je filmpjes bekijken!!!!
    Fijne dag nog & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat gaaf om dit bericht te lezen!!! Ik ben een fan van Karen Blixen.., geweldige vrouw!
    Als ik ooit hier in de buurt kom, ga ik zeker het museum bezoeken.

    Gr. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ondanks de vele tegenslagen blijft het een prachtig verhaal. En wat een mooi museum mét tuin.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. daar hoop ik toch ooit eens naartoe te gaan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi,
    thank you for the lovely visit at Karen Blixens lovely home and garden! I went there 3 years ago, and it was great to walk through the rooms and visit the lovely garden, as well as bey some new novels of hers! I love the film Out of Africa - never get tierd of it!

    Are you going back there this summer?

    Hugs,
    Cathrine :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het lijkt me schitterend daar, wie weet ooit!!!!!!!!!!

    dank je voor de reportage zo kan ik toch even genieten

    Groetjes Joke en een hele fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank je wel voor deze prachtige post! Ik heb de film nog nooit gezien, maar wat niet is kan nog komen.
    Anna Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig !! Ik ben een aantal keer in Denemarken geweest, maar heb helaas nooit dit museum bezocht. Ik vind de film prachtig en zou dit museum dus heel graag willen bezoeken. Misschien ooit nog een keer ???

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi verhaal en mooi in beeld gebracht!
    Ik ben ook gek op de film! Heb de soundtrack beneden op mijn blog gezet!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een fijne post, ik ben groot fan van Karen Blixen. De Film out of Africa behoort tot mijn favorieten en het fotoboek van karen Blixen heb ik al vaak gehuurd bij de bibliotheek :)Het lijkt mij dan ook geweldig om daar rond te lopen en een klein stapje in haar leven te nemen. Een prachtige tuin ook, in haar fotoboek zag ik al dat ze gek was op bloemen en de mooiste boeketten maakte voor in haar huis. Dus dank voor deze mooie rondleiding.

    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt voor deze rondleiding. Het is al weer een tijd geleden dat ik het museum bezocht. De film Out of Africa is zo mooi. Daar kan ik steeds opnieuw naar kijken en verdrietig van worden.wat een leven met onvervulde dromen.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De film was prachtig, maar het boek vond ik mooier, zoals dat meestal wel zo is. Jouw verslag doet recht aan beiden, prachtige foto's Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig verhaal, hele mooie foto's. Gewoon even eruit op een gewone dinsdagavond!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Willie, een prachtig verhaal. Heb het boek gelezen en de film gezien. Maryl Streep speelt goed maar ik vind dan ze geen mooie stem heeft.Robert Redford is mijn favoriet en ik heb gehuild toen hij dood was. in de film.zonder meer is het het boek beter. Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi! Wat een goed idee om op de terugweg langs dit museum te gaan. Dankjewel voor de tip.
    En die film moet ik toch hoognodig weer eens zien. Wat traantjes laten stromen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ha, alweer denk ik, waar ken ik die naam van, natuurlijk, Out of Africa, 1 van mijn meest favoriete films allertijden, al 5 keer gezien, bloosbloos.
    Mooi dat we op deze manier een rondkijkje hebben kunnen doen in het museum over haar leven. Dankjewel, prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen