zondag 31 januari 2016

Gubben i stugan

In 2012 schreef ik over de bijzondere Zweedse documentaire GUBBEN I STUGAN. Het is een documentaire over het dagelijks leven van de gepensioneerde bosarbeider Ragnar. Hij woont diep in de bossen van Dalarna in Zweden, ver van de bewoonde wereld. Het is het huis waar hij ook geboren werd en waar door de jaren heen weinig veranderde. Er is wel elektriciteit maar geen water. Ragnar leeft met de seizoenen en het weer. Filmmaakster Nina Hedenius heeft hem een jaar lang gevolgd.

Foto: schermafbeelding van de film

Op dit moment is de film via internet te zien. Het ontbreken van ondertiteling is geen probleem, want er wordt weinig gesproken, hooguit de radio en een kort telefoongesprek.
https://www.youtube.com/watch?v=_smHkqDb3D8


14 opmerkingen:

  1. Oh leuk! Dank voor de link, ik heb al even gekeken, maar bewaar het tot ik de hele film in één keer kan kijken.
    Fijne zondag
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik weer. Ik heb net de hele film bekeken en ik ben erg onder de indruk: wat een vredig maar toch ook eenzaam bestaan. Wat een enorme rust straalt deze film uit, hoe mooi komt het trage bestaan van deze meneer terug in de traagheid van de beelden. En natuurlijk genoot ik extra van de Hambo die door harmonica's werd gespeeld.....
      Willy reuze bedankt voor de tip!
      Groetjes weer

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de tip, ik ga hem zeker zien! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had je blog toen gelezen en nu het zien is toch weer heel anders... Jeetje wat een rustig maar ook eenzaam bestaan. Het systematisch doen van dingen op een rustig tempo, dat moet je kunnen... Ik denk niet dat ik het zou kunnen, zo bijzonder om het te zien.
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben onder de indruk van de film; ga nu verder kijken.
    Heel bijzonder.
    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In het mobielloze tijdperk, hebben we een wandeltocht gemaakt van Radvik naar Mora. Was een tocht rond het Siljanmeer. We hebben een paar stukjes langs het meer gelopen, verder was alles in het bos. Geen woning bewoond, de zomerverblijven leeg. Ik kan me wel wat voorstellen bij zo'n leven. Ga de film nog eens zien. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bijzonder film Willy, onthaasting in optima forma! Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is en blijft een bijzondere documentaire. Ik heb de film al meerdere malen gezien.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de tip, ik heb hem nog niet gezien maar ga er zeker snel naar kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig. Vooral het begin van de film heeft indruk gemaakt: van het drukke gekrioel van de stad naar een plek van volmaakte rust !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb se film op video. Voor mij is het mooiste moment de avond waarop de hoofdpersoon gelukzalig in het bad zit op een zomeravond. Heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb de film bekeken. Zo mooi en simpel kan het leven zijn. Dank voor het delen! Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oja willy, dat weet ik nog! Ik heb hem toen gekeken en ok ga hem nu weer bekijken! Wat fijn dat er nog mensen zo leven en blij zijn met simpele dingen, n goede les. Hugo en rosa : was ook zo mooi! Dankjewel voor de info weer! Groetjes fleur( ben nu veel op instagram : indepolder. Heet ik daar

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank voor de link, ik heb hem bewaard om een keer rustig voor te gaan zitten. Ik vind het heel boeiend hoe mensen zich weten te redden zo off the grid en helemaal in het noorden, waar ze ook de weersomstandigheden moeten trotseren.

    BeantwoordenVerwijderen