dinsdag 3 maart 2020

The Restaurant (Vår tid är nu)

In de afgelopen weken heb ik op N-etflix naar twee seizoenen van The Restaurant gekeken. The Restaurant (in het Zweeds Vår tid är nu ) speelt zich af in Stockholm en vertelt het verhaal over de familie Löwander, de moeder Helga en haar kinderen Gustaf, Peter en Nina. Drie kinderen die verschillende ideeën hebben over het runnen van hun restaurant Djurgårdskällaren en een moeder die ook nog een vinger in de pap heeft. De eerste aflevering begint net na de Tweede Wereldoorlog. Hierin maken we niet alleen kennis met de familie, maar ook met het personeel o.a.leidinggevende Roos, serveerster Maggan, chef-kok Stickan en keukenhulp Calle.


Ik werd meteen het verhaal ingezogen en leefde mee met het wel en wee rond deze familie, het personeel en het restaurant. De serie geeft een mooi tijdsbeeld. Er zijn ook originele filmbeelden van Stockholm uit de jaren 1945 t/m 1962 opgenomen in de afleveringen. Ik vind het jammer dat ik na twintig afleveringen afscheid moet nemen van deze serie. Gelukkig is er een derde seizoen (8 afleveringen) dat zich afspeelt van 1968 t/m 1971. Wanneer deze op N-etflix te zien is weet ik niet, even afwachten dus. De drie seizoenen zijn ook verkrijgbaar op dvd. Als bonus komt er ook nog een vierdelige serie, maar die speelt zich dan weer af in de jaren vijftig (tussen seizoen 1 en 2).




De serie werd grotendeels in Göteborg en omgeving opgenomen. Op de website van die stad vond ik een pagina I familjen Löwanders fotspår (In de voetsporen van de familie Löwander).
https://www.goteborg.com/i-familjen-lowanders-fotspar/

6 opmerkingen:

  1. Wel bijzonder dat het zich afspeelt in Stockholm en grotendeels werd opgenomen in Goteborg.
    Helaas hebben wij geen Netflix, maar wie weet zien we het nog eens op een andere zender. Klinkt leuk Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil proberen er naar te kijken Willy.
    Sla de film op in mijn lijstje.

    Groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me echt een serie voor jou. Niets voor mij, ben niet zo’n tv/filmkijker. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja geweldige serie! Wacht ook op deel 3!

    BeantwoordenVerwijderen