donderdag 5 maart 2020

Glasblazen

In mijn jeugd bezocht een glasblazer onze lagere school. Ik was gefascineerd door de kleine figuren die hij maakte.Toen wij in Småland op vakantie waren, wilde ik het glasblazen in groot formaat zien. Midden in Småland bevindt zich het Glasriket  (koninkrijk van het glas). De bekendste plaats in dat gebied is Kosta. Op de heenreis bezochten we eerst een kleine glasblazerij bij een voormalige fabriek van Rosdala Glasbruk (bekend om zijn lampen) in Norrhult.











Na een koffiepauze reden wij verder naar Kosta. De productie van glas begon daar al in 1742 en is over de hele wereld bekend. Het was heel leuk en interessant om de glasblazers aan het werk te zien en de resultaten in de tentoonstellingsruimte te bewonderen. 

Informatie:
https://kostaboda.co.uk/
https://kostaglascenter.se/
https://destinationkosta.eu/
https://www.visitsmaland.se/en/experiences/design/kingdom-of-crystal
























Vorige week keek ik naar de film Feuer und Glas uit de serie van Inga Lindström films en dacht aan ons bezoek aan Kosta.

https://www.zdf.de/filme/herzkino/inga-lindstroem-feuer-und-glas-100.html
(t/m 3 april 2020)


11 opmerkingen:

  1. Wij hebben tijdens vakanties vaak glasblazerijen bezocht in Zweden, ik vond
    het fascinerend om te zien en best hard werken voor de glasblazers.
    Er staan nog verschillende mooie producten hier in de kast.
    Groeten, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig. De mooiste glasblazerij die wij gezien hebben in Zweden was op Öland.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke blog over de Glasriket in Småland! Onze allereerste vakantie in Zweden (1976) was daar en ook wij hebben ons toen verlekkerd aan al dat mooie glas daar. Ik heb daar mooie herinneringen aan. Heel erg leuk om daarover nu in je blog weer te lezen en de mooie foto's te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Willy. Een glasblazerij is ook zeker iets wat wij zouden bezoeken op vakantie. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo knap gemaakt allemaal. Bij ons kwam op de lagere school ook een glasblazer langs. Heel erg leuk eigenlijk, zouden ze nog steeds moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het iedere keer weer een wonder als ik glasblazers aan het werk zie; wat een zwaar werk en wat een fragiele kunstwerken komen daar uit voort! Het lijkt soms net toveren. Als ik in een fabriek rondloop en in 'het echt' zie hoe iets gemaakt wordt, dan waardeer ik de producten altijd nóg meer en vind ze stuk voor stuk mooi. Grappig eigenlijk want als ik ze thuis in een winkel zou zien staan, dan liep ik er misschien wel zomaar voorbij...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zie je niet veel meer, ambachtelijk glasblazen. En de resultaten mogen er zijn. Zeer bijzonder !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zou ik daar graag eens kijken.
    Glas vind ik sowieso al mooi en helemaal dit ambacht.

    Groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooit bij een glasblazerij op Mallorca geweest, zo mooi hoe dat werkt. Daar kan ik uren naar kijken

    BeantwoordenVerwijderen