donderdag 31 januari 2019

Stadsbibliotheek Stockholm

In 2010 bezochten wij de Stadsbibliotheek van Stockholm. Het gebouw dateert uit 1928 en werd ontworpen door architect Gunnar Asplund. Via de hoge statige trap kom je uit in de grote centrale open ruimte. Het deed mij denken aan een amfitheater, al is het dan niet ovaal maar rond. Op drie verdiepingen staan langs de ronde wanden boeken opgesteld. Ik vond het indrukwekkend om te zien. Ons verblijf in de bibliotheek was kort, want wij hadden toch het gevoel dat we stoorden. Later zag ik op het blog van Anke Nina de verhalenkamer met prachtige muurschilderingen, die wij helaas hebben gemist. Nu ik de website van de bibliotheek heb bekeken, zie ik  dat wij nog veel meer ruimtes hebben gemist. 











Informatie:
https://biblioteket.stockholm.se/info/om-oss/v%C3%A5r-verksamhet/historik/stadsbiblioteket-av-gunnar-asplund
http://ankenina.blogspot.com/2014/01/sprookjeskamer.html
https://blogzweden.blogspot.com/2017/10/stadsbiblioteket-observatorielunden.html

4 opmerkingen:

  1. WHAT A LIBRARY!! I have shared this post with our young adult daughter. She is a page at our village library for 3 years now.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wordt je echt onder gedompeld in boeken. Wat een ervaring. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook veel kamers gemist. We komen denk ik nog wel een keer weer in Stockholm met ons tweeën en hebben dan wat meer tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige ruimte,met die balies in de centrale hal! Daar zou ik graag eens willen rondkijken. En dan meteen een praatje maken met een medewerker...
    Ik zag op hun site, dat ze van 10-21 uur open zijn. elke dag -wat een mogelijkheden heb je dan als lener!

    BeantwoordenVerwijderen