dinsdag 16 juli 2013

Pippi trui als souvenir


Voor mijn dochter bracht ik een echt Zweeds souvenir mee. Helaas herkende ze het helemaal niet als zodanig. Ze vond het mooi en was er blij mee, maar de reactie 'Hé een echte Pippi trui' bleef uit. Ze kon zich de beelden uit de film, waar Pippi deze trui draagt, niet herinneren. Ik wel! Jullie dan?


Deze trui is bekend onder de naam Pippi trui, maar eigenlijk is het een visserstrui van het Zweedse eiland GOTLAND.

In Zweden zie je ze overal.
Voor groot en klein.


Ook in blauw, een beetje verstopt, je ziet 'm achteraan in het rijtje.


In poppenformaat, met bijpassende broek en slofjes.


Tweedehands



BREIPATROON (Zweeds)


Op het BLOG van Linda staat in de zijkolom een reeks Pippi trui, -vest, -muts, -wanten patronen (Zweeds).

BREIPATROON (Zweeds en Deens).



Als er iemand is die een link naar een Nederlands of Engels patroon heeft, laat het me dan a.u.b. weten.

Er is een Nederlandse WEBWINKELLittle Shop around the Corner, die de Pippi trui verkoopt. Verkrijgbaar in kleine kindermaten en maat S.

Foto: Little Shop around the Corner

Ik schreef al eerder over de Pippi trui, HIER te lezen.

27 opmerkingen:

  1. Wat leuk die Pippitrui ! Wat hebben mijn kinderen graag naar Pippi gekeken. Zoals Pippi wilden zij ook wel zijn. Misschien herkennen zij die trui wel. Leuk dat je het patroon hebt gevonden. Straks lopen er vast nog meer mensen rond in zo'n "Pippitrui". Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier kennen ze de Pippi video's uit het hoofd...maar ik weet niet of ze de trui zouden herkennen. Leuk om te zien/lezen, Zweedse folklore. Fijne dag en groetjes,Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Very nice also your post. Your daughter is fine with Pippi sweater. With the pattern you suggest I'll try to build one for my granddaughter. Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke trui, maar ik herken hem ook niet. Heb weinig herinnering aan Pippi Langkous. Alleen de vlechtjes in haar haar.
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het blijft hoe dan ook een erg leuke trui! Falderie Faldera Falderhopsasa, hihi!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pippi trui.....nou en of ik hem nog ken,weet niet of mijn kleinzoon Niels(inmiddels vanaf zondag 18jaar)de trui ook nog zal herkennen,ik zou haast denken van wel want hij heeft in zijn jonge jaren een video recorder versleten met films kijken van zijn idool Pippi Langkous,hij imiteerde haar de hele dag door;-)
    Zal het is aan hem vragen als hij over aar weken terug is van vakantie.

    Lieve groet,
    Ger





    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hej... een echte pipitrui. Wat een leuk verhaal. En net als Marijke ga ik mee falderien en hopsasasen...*Ü*.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hihi superleuk zeg, ik zou het ook niet meteen herkend hebben ! Het blijft een leuke stoere trui !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, wat superleuk Willy! Ik heb ook eens een logje geschreven over de pippi-trui, gewoon omdat ik er zo dol op ben! Wie weet is dit een leuk project om zelf eens te breien.. Ik ga vragen aan vriendin Anja of ze het patroon kan vertalen. Als dit lukt hoor je van me! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej hej Lupineke, In jou zie ik ook wel iets van Pippi. Vind je niet erg toch dat ik dat schrijf? Lief dat je aan je vriendin gaat vragen of ze dit patroon kan vertalen. Dan wordt Nederland misschien wel overspoeld met Pippitruien. Leuk!

      Verwijderen
  10. Wat leuk een pipitrui. Ik wist niet dat ze er waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die trui zou ik overal herkennen. Heb hem zelf meerdere keren gebreid in diverse maten. Wel met een zweeds patroon. Zweden gekken als wij zijn herkennen ook de kleinkinderen hem direkt. De juf van mijn oudste dochter was de tante van Pippi van de film en we kenden haar een beetje. Best spannend toen, lang geleden.
    Het is en blijft een enige trui. En van jou weer een leuk verhaal erbij.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, nooit geweten dat Pippi zo´n trui had! ´T is wel een hele leuke!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Willy, ik vind deze trui heerlijk. Ik zelf ken hem niet, ik heb maar die boeken gelezen :)
    De vakantie foto's zal ik later gaan bekijken, heb op dit moment te veel blogs te bezoeken :))

    Groetjes
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig die poppenvariant houd ik in gedachten! Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zag de Pippi trui afgelopen week nog op Junsele marknad. Ik vind de trui zo leuk, maar mijn maat is er altijd al uit. Wie weet vind ik hem nog eens in een maatje meer, of ik moet natuurlijk zelf gaan breien. Helaas haak ik veel liever :-).
    Groetjes van Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Willy,
    Pippi heb ik vroeger genoeg gekeken, ook nog eens toen mijn meiden klein waren, maar deze trui herken ik niet hoor... Het paard herken ik echter wel, grapje... haha...
    Het is wel een heerlijke vrolijke trui, dus ik begrijp dat deze best heel gewild is in Zweden...
    Ik wens je een heel fijne rest van de week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hee wat leuk, nooit geweten !! Je had hem ook aan ons , de fans, moeten sturen !!;-)))

    Staat haar goed !!

    (((zwaaiii))).....MM, GROOOOOT pipi fan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig! En je bent nooit te oud om Pippi te spelen.

    Groetjes,
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Is ook echt iets voor mij, zo'n trui.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie trui! En je dochter past er heel goed in. Ik heb er ook eens eentje aangepast, maar stond mij voor geen meter. Was toen veel te dik, en dan die dwarse strepen.....Na m'n ziekte ben ik ruim 20 kilo afgevallen, dus nu zou die me misschien wel staan. Maar ja, voorlopig geen Zweden meer voor mij. Zou ik nu ook echt geen zin in hebben.
    Hälsning!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dag Willy,ten eerste, mijn jongens en ik waren altijd gek op Pippi Langkous, en deze trui kon ik wel dromen. Na mijn vakantie wat moeite om weer in blogland te geraken, nu begin ik pas weer met lezen. Ik ben even gaan zoeken, want ik wist zeker dat er ooit eens bij Drops een vergelijkbaar patroon is gepubliceerd. En ja hoor, als je op de site van Drops kijkt, en dan in het nummer 137, vind je een vrijwel identieke trui, genaamd Emilia, en van dikke katoen gebreid. Paris, (wat trouwens tot het eind van de maand in de aanbieding is). Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gaaf! Staat je dochter zeker zo goed als de originele draagster. Wat een idee om 'm met een kleurige sjaal te dragen (ook iets voor mij)! Ik ben 'm nog net niet aan het breien maar vind het wel erg leuk dat je de Drops patronen-link hebt gevonden. Hoewel ik ook uit het Zweeds kom in breibeschrijvingen. Zodra ik (ooit) weet waarom ie Emilia-trui heet, laat ik het je weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hej Ik vroeg me af waar in Zweden ik de trui kan kopen? Al jaren op zoek en met mn suffe hoofd de kans voorbij laten gaan toen ik in Junibacken was. Graag mss een website? Met warme groet Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Hej Jolanda, de trui van mijn dochter heb ik gekocht bij Lager 157 (meerdere filialen), maar dat is al vele jaren geleden. Als je in Zweden door de winkelstraten loopt, zie je de truien ook wel vaak buiten op een rekje hangen. Helaas kan ik je dus niet direct een adres geven. Succes ermee! Warme groet Willy

      Verwijderen