donderdag 12 januari 2012

Yllebroderier 2

Hieronder een aantal foto's van Yllebroderier kussens (pakketten) van de website van FINGERFÄRDA in Zweden. Neem de tijd om rond te snuffelen op de website, er is veel informatie te vinden. Het bedrijf heeft tevens een WINKEL in Karlshamn. De originele kussens zijn te zien in het KARLSHAMNS MUSEUM.

Törnbom, het origineel is geborduurd op een geelgroenbeige ondergrond.



Fri som fågeln, het origineel is ook geborduurd op zwart.



Morrüm uit Blekinge. Het origineel is van 1799.



Eriksberg komt uit Eriksberg. Het origineel is van 1806.



Blomsterfrossa uit Skåne. Het origineel is van 1839.


Een aantal pakketten van Fingerfärda zijn verkrijgbaar bij Nordic Wool in Nederland.

Op de WEBSITE van Hemslöjden Skåne AB vind je nog meer kussens (pakketten).


Skånefåglar, samengesteld uit verschillende vogels.


De volgende foto's zijn tijdens vakanties in Zweden gemaakt.





 SÄTERGLÄNTAN bij Leksand.



KARIN LARSSON tentoonstelling (2009) in Sundborn.



NORDISKA MUSEUM in Stockholm




Bij Helena Ericsson van het BLOG BRODERA, zag ik een prachtige door haar geborduurde KERSTBAL in de zelfde stijl. Geborduurd op een lichte ondergrond past de bal ook aan een paastak.
Op haar BLOG staat nog meer prachtig borduurwerk en in haar WEBWINKEL BRODERIGARN vind je een ruim assortiment borduurgaren.


Webwinkel COOL WOOL, van Helene S Lundberg.


Heb je belangstelling voor een cursus yllebroderier/wolborduren, informeer dan eens bij:
BLOMSTERSTUGA 
NEEDLES4ALL
TROLLENWOL
Als er meer adressen zijn, dan verneem ik het graag en vermeld ik ze hier in de lijst.

Tot slot nog een leuk boek waar de borduurtechniek ook in voorkomt en waar veel leuke patroontjes in staan. SCANDINAVIAN NEEDLECARAFT van CLARE YOUNGS.


CORRIE heeft vorig jaar deze tas gemaakt. 

 ...

35 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kunstwerkjes, en die kertsbal is natuurlijk superrrrrr. Die kussens vind ik heel mooi. daar zou ik er best wel eentje van willen aanschaffen ..Jammer dat de Ikea ze niet verkoopt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat is dit toch moooooiiiii.... Je zou zo aan het borduren slaan...... Waar staat toch dat tijdboompje Willy?
    Groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You've made an amazing research on Swedish yllebroderier. Very impressive and inspiring.
    Hälsningar Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke sfeer is dat toch, beetje de goeie ouwe tijd, geen crisis of zinloos geweld enz.
    Mooi hoor. Beetje laat maar het kan nog steeds... Een heel fijn 2012 gewenst!

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh Willy thank you for sharing such a beautiful post and lovely examples of Scandinavian treasures I want everything how could you ever be in a bad mood surrounded by such amazing creations!!! Just what my winter mood needed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie kussens zijn dat, begrijp nu ook waar de ontwerpster van Ikea haar ideeën vandaan haalt!
    Fijne dag
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooie, frisse kleuren worden bij deze techniek gebruikt. Net als Lida voor mij al schrijft, er zitten herkenningen van Ikea in.
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige werkstukken allemaal. Het is de charme van de volkskunst die me aanspreekt. Zélf met de ontwerpen en kleuren aan de gang om dingen voor je omgeving te maken. Die handschoenen zijn wel mijn favorieten, geloof ik. Of toch de kussens?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hej Willy, wat een prachtige kussens en patronen! Het water loopt me in de mond! Mocht ik dit ooit nog eens willen gaan proberen, dan weet ik tenminste dat ik bij jou de links en verkooppunten kan vinden, geweldig! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De kussens zien er prachtig uit!!

    Een fijn weekend!! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij Trollenwol in Driebergen is een workshop yllebroderier/wolborduren georganisserd en ik weet dat ze bezig zijn weer een nieuwe te organiseren. Ook verkopen ze borduurpakketjes uit Zweden verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Willy, wat heb je weer een prachtige foto's van heel mooie werkstukken. Die handschoenen vind ik ook heel mooi. Ik ben gek op kleur en vind ze dan ook echt prachtig. Fijne dag goed weekend lieve groet,

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja het is schitterend borduurwerk
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat laat je toch weer een mooie dingen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige kussens. En dat tasje is helemaal geweldig.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  16. So many nice and colourful things. Really special things and not so often seen anymore.
    Have a very nice week end!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is dit mooi, je zou zo willen beginnen... Maar ja, tussen droonm een daad... juist!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige kussens. Mooi borduurwerk. Nooie foto´s.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Woh, Willy, wat ben ik toch blij met jouw blog. Ik had een "pittige" week achter de rug. Maar je blogje maakt mij zo blij. Die foto's, het mooie handwerk en al die linkjes. Hoe krijg je het voor elkaar. Ik weet dat ik deze zomer in ieder geval zo'n kussen ga maken als ik op vakantie naar Zwe-No ga. Dat lijkt me heel leuk. Die kerstballen zijn ook superdesonisch mooi! Willy, you make my day!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind ze PRACHTIG! Al die kleuren, helemaal iets voor mij. Als ik een borduurster was, dan wist ik wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ademloos zitten genieten van deze prachtige werkstukken! De kerstballen vind ik ook erg leuk.
    Wens je een fijn weekend.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat is dit geweldig mooi, prachtige kleuren en patronen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. jaaaa...de tas van Corrie...echt zó mooi! Fijn dat je 'm nog hier laat zien, zo jammer hé van al die foto's die nog steeds weg zijn! Ik vind het wolborduren echt zo leuk...prachtige kussens!! Fijn weekend! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat is dit mooi, en inderdaad het lijkt een beetje op het Marker!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooie zaken Willy... kan me voorstellen dat het huis er fleurig van kan worden... ;-)

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dag Willy,

    Wat een prachtig handwerk toon je ons!
    Kleurig en fleurig......
    Het opladen van mijn blog gaat inderdaad heel langzaam.Dat is 3 weken geleden begonnen.... ik kreeg toen een foutmelding, maar ik weet niet wat ik ermee aanmoet.Een heleboel bloggers openen mijn blog en gaan dan even bij iemand anders kijken....duurt een paar minuutjes.....
    Daaag en groetjes Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig is dat toch, dat wolborduren. De kleuren, de motieven: helemaal mijn smaak.
    Leuk dat je hier zoveel aandacht aan besteedt!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik heb hier een aantal kussens gezien die heel goed zouden passen op mijn rood leren bank die ik bij Ikea heb gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. WOW Zo prachtig! Hier mogen ze heel trots op zijn!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @Elsbeth, dank je wel, Trollenwol staat er inmiddels bij.
    @Allemaal hartelijk bedankt voor het reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig allemaal, die met de vogeltjes vind ik wel bijzonder mooi, zie er wel een paar kippetjes bij zitten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. mooi! mijn vingers kriebelen maar voorlopig maar alleen even kijken - misschien later wel eens ook doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Met zo'n knus en kunstig kussen op de bank voel je je meteen helemaal thuis :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hewt blijft een prachtige borduur techniek.

    BeantwoordenVerwijderen