zondag 17 augustus 2014

De rotstekeningen van Tanum

In Tanum, in het landschap Bohuslän, bevinden zich vele rotstekeningen die dateren uit de Bronstijd. Op verschillende plaatsen in dit gebied, wat vroeger de kustlijn was, zijn granietrotsen aangetroffen met ongeveer 40.000 tekeningen. Het zijn voornamelijk motieven van mannen, dieren, ploegen, wapens en schepen. Het jagen, de gevechten en rituelen worden er op weergegeven. De meeste tekeningen zijn van schepen, die het belangrijkste vervoermiddel waren en ook gebruikt werden voor de visvangst. Vrouwen zie je er zelden op en kinderen en huizen helemaal niet. De rotstekeningen van Tanum staan op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

De tekeningen zijn door het Vitlycke museum rood ingekleurd om ze zo goed zichtbaar te maken. In het zomerseizoen zijn er rondleidingen en is het ook mogelijk om aan een avondexcursie deel te nemen, dan zijn de tekeningen bij het licht van fakkels nog beter te zien. In het Vitlycke museum vind je veel informatie over de rotstekeningen en in het buitengedeelte van het museum ervaar je het dagelijks leven in de Bronstijd.





Dit kleed werd gemaakt door de Hongaars-Ecuadoriaanse kunstenares Olga Fisch. Het museum ontving het unieke wandkleed door een schenking uit een nalatenschap van Harry Järund. Hij groeide op in de omgeving van Tanum en liet het wandkleed als herinnering aan zijn jeugd maken.


Wollen kleding zoals er in de Bronstijd gedragen werd. Alles ongeverfd en in de natuurlijke kleuren.


Een nagebouwde boerderij, waar men kan zien is hoe het dagelijks leven in de Bronstijd was.






Het Zweedse Linderöd varken lijkt op het varken dat in de bronstijd gehouden werd.


Voorbeelden van wildvallen.


Kleine grafheuvels. Hier werden de urnen met as van overledenen begraven.


Een offerplaats. Bronzen voorwerpen, levensmiddelen en gevlochten haar werden hier geofferd aan de goden.



Informatie:
http://www.vitlyckemuseum.se/
http://www.rockartscandinavia.com/frontpage.php
http://whc.unesco.org/pg.cfm?cid=31&id_site=557
http://www.rotstekening.nl/introductie.html

14 opmerkingen:

  1. Alweer een plekje waar ik ook geweest ben! Een feest van herkenning, leuk! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het valt me op dat in Denemarken en Zweden zoveel dingen van de bewoners uit de oudheidheid bewaard zijn. Ik vind het prachtig. Dientje (dientjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij rotstekeningen denk ik automatisch aan wandtekeningen ín rotsen, wat apart om hier te zien dat ze 'gewoon' buiten gemaakt zijn. Ongelofelijk dat ze niet meer aangetast zijn door het weer en de seizoenen. Nu ze rood geverfd zijn, zijn ze nog heel duidelijk te zien. Het filmpje was een mooie aanvulling op je blogbericht. En dan dat wandkleed in het museum, wat mooi he! De foto van de grafheuvel deed me denken aan een camping in Noorwegen waar we een paar jaar terug waren. Daar lag zo'n grafheuvel in de camping met een hekje er om heen.
    Kortom, ik heb weer genoten, dank je wel.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het blijft bijzonder dat wij in deze tijd kunnen zien wat mensen honderden jaren geleden deden en voor ons achterlieten. Heel indrukwekkend en mooi dat het ook zo goed gebleven is!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willy,
    Wat een prachtige excursie heb je zo voor ons in elkaar gedraaid. Ik hou hiervan, want ik kijk heel graag een flink stuk in de tijd terug. En dan zeker als je goed kunt zien hoe men toen leefde en met uitleg erbij.
    Dit is genieten hoor, prachtig vind ik het...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb ik een heel verhaal geplaatst en foetsie is het. Ik vertelde dat wij tijdens onze allereerste vakantie naar Zweden (1974) daar ook geweest zijn. We gingen, met 2 kinderen 8 en 6 jaar, mat een boot via het aquaduct bij Håverud naar de tekeningen en met een bus terug. Was toen nog lang niet zo uitgebreid (museum etc) als nu. Sterker nog: de chauffeur van de bus vond het maar gek dat we die prentjes gingen bekijken. Kun je nagaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig om te zien!! Wij hebben ze bezocht ergens in het wild onder Tanum waar we een bordje zagen staan. Ongelofelijk indrukwekkend vond ik het, vooral de sfeer rond die plek. Ik zou er graag nog eens terug gaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was de bedoeling om afgelopen vakantie naar Tanum te gaan. Het is er helaas niet van gekomen. Als je de blogpost voor de vakantie had gepost, waren we er zeker geweest :-). Mooie post.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, daar zijn wij in 2003 geweest. Mooi gebied. We hebben toen allemaal mooie kussenhoezen mee genoemen en zodoende nog een paar jaar genoten van de prachtige tekeningen. Bij ons huisje in ödeshög waren ze ook. Niet bij het huis, maar bij Hastholmen. Bijzondere plekken zijn het. Als je gaat zitten op zo'n rots en de omgeving op je in laat werken, voel je bijna de aanwezigheid van de kunstenaars. Vaak vind je ze terug op strategische plaatsen uitkijkend over het water. Erg mooi.
    Kram, Anna Marie.

    Ps; ik heb de link naar de makelaar bij mijn blog gevoegd. Kun je ons huisje terug vinden, maar waarschijnlijk heb je het goede huis al gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daar ga ik zeker eens kijken, Willy. Lijkt me heel interessant. De tekeningen doen me een beetje aan Egypte denken. Weet niet waarom. Vooral de avondwandeling lijkt me mooi. En ja, ik heb inderdaad verschillende van die bollen met vierkante lapjes gemaakt (in reactie op wat jij schreef op mijn blog) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig museum! Wij hebben zulke rotstekeningen bij Alta in Noorwegen gezien.
    Ook daar zijn ze ingekleurd om ze beter te kunnen zien.
    Groetjes WIll

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is een bijzonder museum. Mooie plek, ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij hebben bijna 35 jaar geleden een bronstijd dorp opgezet in Denemarken. De boerderijen werden met de hand gebouwd met de werktuigen uit de brons-ijzertijd. Ik was een jaar of 16 toen en het was opgezet door de Jeugdvereniging voor geschiedenis. Een onvergetelijke ervaring. Een geweldige blogpost en ik zal het ook zeker bewaren voor een bezoek in de toekomst!
    gr, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen