vrijdag 27 juni 2014

Varnhems Klosterkafé

Op 6 juni, de Nationale feestdag van Zweden, bezochten we s'middags het plaatsje Varnhem. Het ligt ten oosten van Skara en ten noorden van het HORNBORGASJÖN.

Bij het prachtig gelegen Klostercafé drinken we koffie en thee. Het gebouw dateert uit 1925 en is altijd al in gebruik als café. Binnen ziet het er sfeervol en licht uit. Het is mooi weer en daarom besluiten we het eerste kopje binnen te drinken en het tweede kopje in de ruime tuin waar verschillende zitjes zijn.



Wij mogen hier zelf een kop en schotel uitkiezen.




In onderstaand hoekje, op de houten bank, nemen wij plaats. Vanaf deze plek kunnen we alle kanten opkijken (ik, mijn man leest een brochure).




Rabarbertosca en Klosterkaka liggen er op de schoteltjes. Ter gelegenheid van de Nationale feestdag versierd  met Zweedse vlaggetjes.



Ik vind het heerlijk om zo achter de geraniums te zitten. 








Door even te googelen op de afbeelding ontdekte ik dat dit geen Zweeds haventje is, maar Mousehole in Cornwall (Engeland) van Vernon Ward.










De bijbehorende moestuin.



Vanaf het Klosterkafé wandelen we naar de schuin tegenovergelegen kloosterkerk en de uit de ruïne van het uit de12e eeuw daterende klooster. Het wordt geen uitgebreid bezoek. 's Morgens hebben we de kerk en ruïne van Gudhem, ten zuiden van het Hornborgasjön, al bezocht (daarover een andere keer). Hieronder een aantal foto's van Varnhem.

Informatie alleen in het Zweeds: http://www.skarapastorat.se/








Aan hetzelfde prachtige groene laantje staat ook een geel geschilderd Vandrarhem (hostel). Het heeft 4 kamers en 17 bedden. Er wordt geen ontbijt geserveerd, maar er is wel een keuken. Je zou natuurlijk ook voor een ontbijt naar het Klosterkafé kunnen gaan ;)

Informatie: http://www.kgvandrarhem.se/index.htm





22 opmerkingen:

  1. Hoi Willy,
    Je laat ons weer heel veel moois zien! Wat een heerlijk café, met al die super leuke zitjes. Bloemen en een schattig kleedje op tafel en dan een heerlijk stukje gebak! Prachtig... Ik geniet lekker even mee hoor... Verrukkelijk...
    Ik wens je een heerlijke dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op veel plaatsen in Zweden vind je dit soort gezellige plekjes om koffie te drinken. Dit is ook weer zo'n droomplekje. Ben er door jouw verhaal en foto's even geweest. Bedankt.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is altijd zo fijn om je berichten te lezen, ik ben altijd even op 'vakantie'! Dit keer had ik al een kopje thee klaar staan, dat paste er mooi bij (al had ik dan geen rabarbergebakje erbij ;-)
    De sfeer op de foto's is weer geweldig, al die mooie zachte kleuren bij elkaar en zelfs de bediende meisjes hebben iets 'liefs' over zich.
    Ik wist niet dat 6 juni de nationale feestdag was in Zweden, dat moet ik toch maar gaan onthouden want het is ook mijn feestdag, ik ben dan jarig ;-)
    Dank voor het laten meereizen en heel graag tot de volgende trip.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie en sfeervolle lokatie. Met al dat lekkers loopt het water mij uit de mond. Ik heb momenteel een kop thee naast mij staan, daar zou zo'n gevuld schoteltje prima bij passen ;-).

    Fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi fotoverslag.
    Het ziet er heel aanlokkelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,
    Wat een prachtig plekje heb je weer ontdekt.
    Schitterend, al die lichte meubels in het Klosterkafe.
    Dank je voor deze prachtige foto's.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zien al die lekkernijen er heerlijk uit. En dan ook nog op zo'n idyllisch plekje geserveerd. Ik kan me voorstellen dat jullie daar genoten hebben. Prachtige serie, Willy. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb net gegeten maar mmm dat ziet er verleidelijk uit!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een sfeertje... en alles zo mooi verfijnd en met zorg ingericht. Ja, daar zou ik ook heel erg van kunnen genieten. Wat doen wij toch altijd weer in Frankrijk en Italië ???
    Toch echt maar eens richting Zweden gaan...

    fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke plek om koffie te drinken. Sfeervol. Zo leuk al die verschillende kopjes! En het gebak ziet er ook al zo heerlijk uit. En dan al die verschillende zitjes, zoiets vind ik erg leuk.
    Fijn weekend groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben net terug van vakantie in Duitsland, maar krijg door jouw verhaal zo weer zin om te gaan. Lang geleden ook een paar keer in Zweden geweest. Moet er nodig weers eens heen. Gr. Dientje ( dientjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie omgeving en dan vooral de kloosterkerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oh wat mooi allemaal toch! Dank je wel voor het mee mogen genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je wel, weer een fijn adres. Hij staat op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ziet dat er fantastisch sfeervol uit Willy.
    Als wij volgend jaar of het jaar erna naar Zweden gaan moeten mijn lief en ik eerst maar eens al jouw posten gaan lezen, gewoon als verplichte (niet vervelende) ;) reiskost.
    En daar halen we enorm veel info uit, TOP
    Bedankt voor het mogen meedrinken in het klosterkafe :)

    Lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier zou ik ook wel achter de geraniums willen zitten....prachtig allemaal en wat me ook opviel alle kopjes een ander motief....zo leuk en wat een prachtige sfeer en omgeving....bedankt weer...fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een super sfeer weten ze neer te zetten in die fantastische locaties. Nog een week, dan gaan ook wij weer intens genieten. Dank je wel voor al je prachtige posten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat weer een heerlijk plekje. Bijzonder, al die verschillende, mooie kop en schotels.
    Het blijft een feestje om aan de hand van jouw foto's al dit moois mee te beleven!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mmmmm, heerlijk! En die geraniums staan hartstikke mooi zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig Willy, net alsof je ergens op visite bent. En niet in een restaurant! Vooral die moestuin lijkt mij erg leuk.

    Geweldig!

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oh... wat me opvalt is dat er zoveel prachtig handwerk is. die kussens bijvoorbeeld, echt heel mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ziet er huiselijk uit, gezellig. En wat een lekkere dingen op tafel !

    BeantwoordenVerwijderen