zondag 22 september 2013

Lavendel?

We zijn niet in Frankrijk, maar in het landschap Skåne in Zuid Zweden. Om precies te zijn, ten westen van Ystad. Het zijn lavendelblauwe velden. We stoppen de auto en willen het van dichtbij bekijken. Het is geen lavendel, maar wat het wel is weten we ook niet.


Een gele bloemstrook scheidt het lavendelblauwe veld in tweeën. Op de foto hierboven kun je zien dat de gele bloemstrook doorloopt over het pad. In de verte zie je nog een tipje blauw van de Oostzee.



Na thuis te hebben gegoogeld, weet ik nu dat het PHACELIA is. Waarschijnlijk wordt deze plant hier verbouwd om als groenbemesting te dienen. Groenbemesting is het telen van planten op een stuk grond om deze vervolgens onder te ploegen. Dit wordt gedaan om het percentage organische stoffen in de bodem te verhogen. Op WIKIPEDIA kun je er uitgebreid over lezen. Phacelia trekt ook veel bijen en vlinders aan.




Foto's zijn van begin september.

18 opmerkingen:

  1. Reading your post makes me always want to leave for Sweden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willy, begin juli heb ik net deze planten hier op Poel fotografeert en was nu op zoek naar mijn post. Ik kan het niet vinden :(
    Ik had ze opgenomen omdat ze zo mooi zijn. Hier hadden ze kamille erbij geplant. Ik denk, om het nog een beetje gezonder te maken voor het vee :)) Maar het zijn maar kleine streepjes van het veld geweest, en niet zoooo veel als op de jauwe foto's :))

    Groetjes
    Sigi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willy,

    Prachtige foto's van mooie bloemen,waarvan jij inmiddels de naam weet.

    Ik had er paar jaar geleden al een post over
    http://hoorndesovervloeds.blogspot.nl/search/label/Violet%20kleurige%20akkers
    Fijne week en lieve groet!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Willy,
    Het lijkt op het eerste gezicht inderdaad net een lavendelveld. Zo mooi blauw. Maar dit is ook een heerlijk bloemetje hoor... Wat een mooie manier om de grond weer vruchtbaarder te maken...
    Wat zullen jullie weer genoten hebben deze keer...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja,hier in de polder zie je ook weleens bodemverbeteraars die zo'n mooi blauw veld tevoorschijn toveren, is misschien wel hetzelfde plantje.....alleen is "jouw" boer wel creatief geweest met de gele baan tussendoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja wat zijn deze velden schitterend om te zien he Willy
    Fijne week groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's zeg, het lijken inderdaad wel lavendelvelden. Ystad in Skane, dan moet ik meteen denken aan de schrijver Henning Mankell, met Kurt Wallander. Klopt dat? Volgens mij spelen de verhalen zich daar ook af.

    Lieve groet Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi en wat grappig, achter ons huis is een ecologische kwekerij en daar worden deze bloemen ook gezaaid voor de bemesting en wij genieten daardoor van de vele vlinders!

    Fijne week,
    lieve groet Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Welke bloem het ook is, het blijft een prachtig gezicht met al die stroken en kleuren. Ik wist niet dat bloemen ook op deze manier worden ingezet, als uiteindelijke bemesting van het land.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, dit wordt in Nederland ook wel als groenbemester gebruikt, hoor. Leuk dat het ook zo'n prachtig gezicht is, he?
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik dacht al he lavendel in Zweden het moet niet gekker worden. Toch is het een prachtig veld vol kleur.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig! Weer wat geleerd, ik heb het hier in Nederland ook wel eens gezien, vooral langs de randen van akkers. Zal vast met dezelfde reden geplant zijn. Goed voor het milieu en nog mooi ook, winwin dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zoals Roelie moest ik ook direct denken aan Kurt Wallander, we hebben vorige maand toevallig de laatste 3 afleveringen van 2013 gezien, zo jammer dat deze nu definitief zijn afgelopen. Maar terugkomend op jouw foto's prachtig! Goed voor het land, mooi voor het oog.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtige plaatjes levert dat op, het blauwe veld! ik wist niet dat groenbemesting ook zo mooi kon zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi de lijnen kleur in het landschap!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Roelie en Anita, dit is vlakbij Ystad gefotografeerd. Ystad van de boeken en films over Kurt Wallander.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. lavendel in zweden! dat had ik niet verwacht!

    BeantwoordenVerwijderen