donderdag 17 januari 2013

Polkagrisar uit Gränna

Gränna ligt in het landschap Småland aan het Vättern, het grootste meer van Zweden. Gränna is bekend van de rood/witte zuurstokken, in het Zweeds, Polkagrisar (Polka varkentjes). De eerste zuurstokken werden gemaakt  in 1859 door weduwe Amalia Eriksson en haar dochter. Door de toenemende vraag naar zuurstokken kwamen er steeds meer bakkerijen, de POLKAGRISKOKERI.



In de hoofdstraat van Gränna vind je verschillende winkels waar zuurstokken te koop zijn. Het is een prachtig gezicht om overal rood/witte zuurstokken en ander snoep te zien.



De zuurstokken worden nog steeds met de hand gemaakt en in een aantal winkels zijn werkplaatsen, waar je vanachter het glas de bakkers aan het werk kunt zien. De ingrediënten (water, suiker, glucose, azijn, aroma) worden gekookt. Na het kookproces verandert de vloeistof in een vaste massa en wordt het gekneed, getrokken en gedraaid. Dit alles moet snel gebeuren, want zolang de massa nog heet is kan het bewerkt worden. Tegenwoordig zijn de zuurstokken in verschillende smaken en kleuren verkrijgbaar.



In deze film kun je de werkwijze zien.  







...

25 opmerkingen:

  1. Mmmmmm Willy, dat ziet er lekker uit. Moet ik direct denken aan vroeger, dat we een zuurstok kregen op de kermis en we daar dan een punt aanzogen! Wederom leuke foto's. Ben jij daar eigenlijk overal geweest en put je uit eigen collectie foto's? Fascinerend.
    groetjes en fijne avond.
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Anita,ja lekker, een roze of kaneel voor mij.
      Als er niets bij de foto's vermeld staat zijn ze van mij en ben ik er ook geweest.

      Verwijderen
  2. Yummy yummy!
    I liked that old town, as well as the candy shop.
    Looks so interesting!:)
    Thank you for sharing!
    Groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat deze nog helemaal met de hand worden gemaakt. Echt jeugdsentiment.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm lust wel een stukje, het gevoel van een kind in een snoepwinkel!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig, ik had met kerst van die kleine zuurstokjes in rood wit. Weet niet of die ook uit Zweden komen maar ze zijn wel eerruuuggg lekker. En echte kerstkleuren, wat een klus he als ik er weer eens een eet zal ik er dubbel van genieten en dan meteen denken aan al het werk wat het is geweest om ze te maken. Gezellige avond, lekker bij de warme kachel.

    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk, wij hadden hier met de kerst ook van die rood witte zuurstokjes. En het doet me ook meteen aan Pippi denken!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En ze horen ook echt rood en wit te zijn. Wij stopten altijd in Gränna als we met de kinderen terug kwamen uit Nederland.Zo iets van: we zijn weer thuis.
    Van de kermis had ik altijd het liefst een kaneel. Zóóóóóóó lekker.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekkere zuurstokken. Mooie plaatjes met heel mooi weer.Was het maar weer zo ver dat de deuren open kunnen en de markiezen naar beneden. Van dit weer moet je natuurlijk ook genieten maar ik kies voor het voorjaar en de zomer.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oja,…daar is het zo mooi…pitoresk noem je dat op het Nederlands, toch? Heel mooi vakantiedoel…moeten wij ook eens weer langs…en de bezoek van het Polarmuseum ist ook echt een aanrader!
    Kram,
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmmmmm...... zo lekker, maar ook zo'n mooi plekje om te logeren aan het meer en een ballonvaart te maken..... Maar ook het museum over de tocht met de Adelaar is geweldig of de binnenplaats met prachtig handwerk.... Ik heb genoten daar..... Dank je wel voor deze herinnering,
    liefs Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, er komen direct nostalgische beelden van de kermis en ik als klein meisje met lange blonde vlecht boven. Wat was ik dol op die zuurstokken. Ontzettend leuk om dit allemaal te zien. Dank je wel!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. How wonderful, I did not know that the candy canes have Swedish origins.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In de Vogezen (France) zijn ook nog zulke fabriekjes waar deze lekkernijen gemaakt worden.
    Ook veel met Kruidensmaak en Frambozen...op de boerenmarktjes in de omringende plaatsen zoals Gerardmer worden ze te koop aangeboden.
    Lies H

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weer een leuk bericht met foto's, ziet er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, ik wist niet dat ze daar vandaan kwamen, mooi om te zien dat er nog echt handwerk aan te pas komt!

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Niet zo goed voor mijn gebit!
    Maar ze zijn wel eg lekker. Hier kan je ze ook altijd op
    zomer markten kopen.

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij hebben in Gränna in zo,n werkplaats gezien hoe ze deze zuurstokken maakten. Erg leuk om te zien en hoe handig ze daarin zijn. En lekker dat ze waren. Mooi artikel en foto,s.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk filmpje. Op school leerde ik zeeuwse babbelaars maken. Dat gaat bijna net zo. alleen hoeft er natuurlijk geen 2e kleur in. En... oo, wat zien die stokken er lekker uit!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldige post weer. Heel erg leuk om de foto's te zien. Mooi dat je het allemaal zo kunt zien. Weer wat geleerd :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat ziet dat er allemaal vrolijk uit! Zin krijg ik er niet in, geef mij maar chocolade :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bekende foto's zag ik ineens verschijnen. Lekker al die stokken!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijk die zuurstokken. Met kerst had ik kleine zuurstokken om in de kerstboom te hangen. Dat ziet er dan zo vrolijk uit.
    Fijn weekend Will

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Likstok noemden we ze vroeger (lèksjtok). Maar we mochten er géén punt aanzuigen van mijn vader omdat je dan iemand ermee kon verwonden of ze zouden een gat in je keel maken als iemand ertegen duwde. Vroeger vond ik ze lekker, nu ben ik er "te groot voor". Tegenwoordig bezondig ik me aan chocolade en drop. Niet tegelijkertijd natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen