dinsdag 18 september 2012

Pauze in Lekhyttan

Op een bewolkte middag, met af en toe een bui, reden we noordwestelijk van Örebro (in het landschap Närke). Onderweg werd er regelmatig gestopt om foto's te maken en te genieten van de rode huizen en de omgeving. Vlak landschap werd afgewisseld met glooiend landschap. Akkerland en weilanden werden afgewisseld met bossen. Verharde wegen werden afgewisseld met zandwegen.

Deze schuur vond ik bijzonder, het behoort bij landgoed KÅVI SÄTERI (tweede foto).





Er zijn weinig meren in deze streek. Het meer Tysslingen is een plek waar in het voorjaar (maart/april) duizenden WILDE ZWANEN uitrusten tijdens hun vlucht naar Finland en Rusland. Wat had ik ze graag gezien. Wij waren er in juni, het was er doodstil.





Dit is het kerkje van Gräve, het staat midden in het vlakke groene landschap en behoort tot de gemeente Tysslinge.



Even later reden we in de buurt van GARPHYTTAN NATIONAL PARK.





In Lekhyttan, gelegen aan de voet van de Kilsbergen (bergachtig natuurgebied), ten westen van Örebro, maakten we een langere stop. Het lijkt of de tijd er heeft stilgestaan. Het is een prachtig oud mijnwerkersdorpje met huizen van 1700-1800.








Er staat een bord met de naam Hallagården. Hallagården was vroeger eigendom van een mijnbouweigenaar. Nu zijn er een B&B, een café, een winkel (o.a. wol), een dierenparkje en tentoonstellingsruimtes. Vanaf Pasen tot half oktober is het ieder weekend geopend en zijn er verschillende activiteiten. 



 Helaas was het geen weekend.

Informatie: http://hallagarden.nu/

18 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige huisjes zeg....de veranda's...de kleuren...zo gezellig allemaal..
    je hebt weer prachtige foto's gemaakt!!
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig zeg! En nu ik in Zweden geweest ben, kan ik me nog beter voorstellen hoe dat in het echt geweest moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto’s en de rode huisjes blijven prachtig! Ze ademen zoveel sfeer uit! Wat lijkt me het heerlijk om daar te mogen wonen... Wat ik ook zo mooi op de foto’s vind (én in het écht natuurlijk!) is het wilde onkruid hoog langs de weggetjes. Lekker om hier zo even van te mogen genieten, dank je wel! En nog een hele fijne dag!
    Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een sprookje!! Nu ik dit weer zie gaat het meteen kriebelen.. Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O,o,o alweer zo'n gezellige wandeling en wat een superprachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kijk zo uit naar je posten....en daardoor ook enorm naar weer een nieuwe vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ooit wel eens gekeken naar een vakantiehuisje in Zweden, die zien er allemaal net zo uit als op jouw foto's! Ik vind ze zo sfeervol. Jammer dat je de zwanen hebt gemist, dat moet een prachtig gezicht zijn! Ik ga zo dadelijk nog even het filmpje bekijken hoor!

    Een fijne dag Willy! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohh, wat een kabaal maken de zwanen! Als je dat een aantal dagen naast je huis in een weiland hebt staan, moet je oordopjes in ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto's. Het is net of ik een beetje op vakantie ben geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's weer en wat een mooi land is het toch! Wat betreft die vogels, ja dat is een gekakel vanjewelste, hier overwinteren duizenden ganzen in het vogelreservaat en de plassen in de buurt, geloof me hoor en zien vergaat je zo nu en dan! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die rust en die stilte. Heerlijk lijkt me dat, na een weekend met helikopters boven onze gemeente vanwege het wereldkampioenschap wielrennen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jullie waren er ook echt in de mooiste tijd van het jaar. En ook al miste je de zwanen je had wel de lichtgroene kleuren van de lente. Prachtige foto's weer. Echt genieten.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is het daar toch mooi joh, prachtige huizen mooi groen en hele mooie bermen met ik denk fluitekruid en koolzaad schitterend gezicht. En jammer van de zwanen maar heb je weer een reden om volgende keer in een ander jaargetijde heen te gaan. Gezellige avond groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gelukkig hebben jullie ook wel eens dat iets dicht zit :-). Leuke post en mooie foto's van Zweden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dear Willy,
    I loved the houses, landscape and green green grass with wild flowers!
    Thank you for sharing with us!
    All the best!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi Willy, deze 'rondrit', prachtige foto's...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben toch zo verliefd op die huizen !!
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  18. als ik dit zo zie, dan wil ik graag weer eens naar scandinavië
    Wat prachtig

    BeantwoordenVerwijderen