dinsdag 10 januari 2012

Yllebroderier 1

In Zweden zag ik het prachtige boek Yllebroderier, wolborduren. In de Scandinavische landen zijn veel klederdrachten waar dit borduurwerk op voorkomt, maar ook kussens en dekens worden op deze manier geborduurd. Er zijn grote aantallen wolborduursels bewaard gebleven uit de 18e en 19e eeuw en men verbaast zich erover dat de vrouwen die dit borduurden de tijd tot hun beschikking hadden daar er zoveel ander werk voorhanden was wat verricht moest worden. Dat men de tijd had voor de persoonlijke noot en om gedetailleerde verhalen om te zetten in textiel. Wellicht was het borduren een welkome onderbreking in de alledaagse bezigheden en een moment waar je ongestoord je terug kon trekken met je gedachten.


Het boek Yllebroderier is samengesteld voor degene die geïnteresseerd is in textiel, cultuurgeschiedenis of misschien alleen in mooie boeken. Tien auteurs vertellen over het wolborduren in Zweden, Noorwegen en Denemarken gedurende de periode 1700-1900, maar ook hoe het er vandaag de dag uitziet. Het unieke beeldmateriaal opent de deur naar een fascinerende wereld van afbeeldingen met spannende kleurcombinaties en verhalen uit vervlogen tijden.

Het boek is een samenwerking tussen Skånes Hemslöjdsförbund en Hemslöjdens förlag, het bevat 284 pagina's en 240 foto's. Een boek vol inspiratie om zelf aan de slag te gaan.

De volgende vier foto's zijn uit het boek, fotograaf Lucas Gölén.

De textiel werd doordeweeks bewaard in kisten en werd bij feestelijke gelegenheden tevoorschijn gehaald om op stoelen en banken te leggen.


Het kleine kussen dat geborduurd werd in 1843 voor de bruiloft van Kjerstena en Måns, is gevuld met graszaad en zacht om op te zitten.


In de bloemen, bladen en knoppen heeft het meisje al haar wensen en verwachtingen verwerkt voor de toekomst. Het kussen is een gedeelte van de bruidsschat.


Een stapel rijtuigkussens. Op deze manier werden kussens op elkaar gelegd en was het heel comfortabel wanneer je met paard en wagen over de hobbelige grindwegen reisde.


Natuurlijk kreeg ik er spijt van dat ik het boek niet gekocht had. Inmiddels heb ik het boek kunnen kopen bij BLOMSTERSTUGA in Loppersum (Groningen). Blomsterstuga is de naam van het atelier van Dita Blom. Zij geeft o.a. cursussen yllebroderier.






Dita woont sinds 2006 in Loppersum in een Zweedse woning en de stuga (zomerhuis) is ingericht tot atelier met de naam Blomsterstuga.


Dita:
Mijn passie is creatief bezig zijn, met name met wol en kleuren. Wol is een fantastisch natuurlijk product, dat warm en zacht is, isolerend en veerkrachtig. Vilten, verven en wandkleden maken; dat zijn de hoofdthema's van Blomsterstuga. Inspiratiebron is de natuur met al haar kleuren en geuren. Een andere inspiratiebron is ander (bijv. oud) textielwerk, mooie stoffen, weefwerk, borduursels, klederdrachten enzovoorts. Andere tecknieken vertalen in of combineren met vilt. Lees meer op haar website.


Informatie over de cursussen vind je op de website, of je kunt contact opnemen met Dita. Op de website staan ook verslagen van de handwerkreizen naar Zweden, o.a. de Yllebroderier reis naar SÄTERGLÄNTAN bij Leksand in Dalarna. Hieronder alvast een aantal foto's van die reis.



Als je belangstelling hebt voor het boek Yllebroderier, dan kun je aan Dita vragen of ze een exemplaar voor je meebrengt als ze weer naar Zweden reist. De volgende 2 boeken heeft ze in haar winkel op voorraad en kun je ook via de WEBWINKEL bestellen.

Yllebroderier van Ingrid Eggimann. Dit boek heeft dezelfde titel als het nieuwe boek, dus mocht je het bestellen, vermeld dan duidelijk om welk exemplaar het gaat!



Karins broderier, geschreven door Karin Holmberg. INKIJKEXEMPLAAR. Karin heeft ook een BLOG.


Er komt nog een vervolg op dit bericht.

33 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige log Willy, ik denk dat de vrouwen tijd hadden omdat er niet geshopt werd, geen internet etc!!
    Prachtige foto's!
    Lieve groetjes, ik ga direct handwerken lol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig dat borduurwerk,jammer dat de workshop in Groningen is.Ga vanavond wel even op haar website kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie blog heb je geschreven. Prachtige boduurpstronen. Ga nu lrkker linkjes bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit toch mooooiiii..... Heerlijk dat we dit moois ook op de grote handwerkbeurzen kunnen bekijken en leren via workshops.
    Groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige dingen laat je je weer zien en zie ik daar jouw mooie tas tussen al dat moois staan? Ik moet er nog steeds aan beginnen, ik hoop een keer haar atelier te bezoeken, bedankt voor de info, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kijk altijd met veel plezier,bewondering en interesse naar de oude borduurwerken/technieken uit allerlei landen.
    Scandinavische landen hebben een lange traditie in handwerken met naald en draad.

    En doordat zeker in vroeger tijden de inrichting in de huizen eenvoudig was, kwamen de frisse of warme kleuren in het scandinavische volkse interieur goed tot hun recht.

    Toch denk ik dat in vroeger tijden enkel de gegoede burgerij het zich kon permiteren,zich kon bezighouden met dit soort handwerken en de jonge vrouwen jaren werkten aan een goed gevulde bruidskist.....??

    De armere bevolking moest werken op het land in de stallen etc.
    en vielen na hun arbeidzame dag doodmoe in bed om de volgende ochtend weer voor dag en dauw aan de slag te gaan....
    Tja....je hebt luxe paarden en werk paarden.....
    toen en op de dag van vandaag....

    Leuk wéér zo'n mooi boek op jou blog tegen te komen.

    Dat is ook de aanleiding en reden dat ik zondag blij verrast werd met het cadeau krijgen van een fantastisch leuk boek(zie mijn blog)


    Fijne dag en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  7. PRACHTIG ..mooie foto's! dankjewel voor het doorgeven.
    groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja dat is een schitterend boek, staat nog steeds op mijn verlanglijstje
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk boek, ik heb vol bewondering naar de foto's zitten kijken! Als ik nou deze zomer gewoon eens niet ga werken, en alleen maar handwerken en tuinieren... ;) Dan mag dit mooie boek ook op mijn lijstje! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterende foto's van een mooie borduurtechniek.
    Mooi logje.
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi en kleurrijk borduurwerk en een leuk verslag Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat fantastisch, Willy! Hier ben ik echt dol op. Ik ging gelijk kijken naar een cursus, maar dat is denk ik in overleg, want ik kon niets vinden. Als je toch nog een vervolg maakt op deze blog, dan ben ik heel erg benieuwd welke materialen ze gebruiken; gewone of speciale stoffen; wol of katoen en dergelijke. Ik smul van deze blogjes van jou. Ik twijfel of ik het boek zal aanschaffen. De foto's zullen al top zijn, maar ik ben met name ook benieuwd naar de verhalen en die begrijp ik dan niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou zeg, beste Willy,...nu is mijn boekenverlanglijstje alweer langer ;O)...maar ik ga gauw opzoek naar de boekjes in Zweden als wij er weer zijn.
    Zo'n cursus lijkt mij ook te gek...hm...nu maar even op de site kijken...dank je wel!!
    Groetjes,
    maren

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O, dit was weer zo'n blog om van te genieten. Wat een prachtige foto's. En wat een inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig weer Willy, wat een mooie intensive kleuren! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. dit borduurwerk doet me denken aan een klant die ik vanmiddag in de winkel had. Ze had een ruim 80 jaar oud kerstboomkleed bij zich met een deense tekst en kerstfiguurtjes erop geborduurd, het was helaas door onnadenkendheid stuk gegaan, maar de techniek die gebruikt was is net als bovenstaand werk. Ze gaat het overigens opnieuw borduren.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat prachtig allemaal, krijg helemaal zoiets van: dat wil ik ook kunnen!! Blomsterstuga staat bij deze in mijn Favorieten. Zag ik dat ze ook cursussen en workshops geeft... wie weet, die in Den Bosch is waarschijnlijk vanwege de viltexpositie die daar door de ViltKontaktgroep gehouden wordt, van 22-01 t/m 04-03-2012. Zag toevallig een flyer hierover in het museum Twentse Welle, tip van jou, is de cirkel weer rond ;)
    Bedankt ook weer voor deze tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtig kleurig logje over dit mooie boek. Net zo´n mooi boek als Scandinavian Folklore. Die ik al in mijn bezit heb. Deze komt ook op mijn verlanglijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ooohhh, zóóó prachtig. Die kleuren!! En al die fantasie. Toevallig hadden Chago en ik het er over dat we zoveel bewondering hebben voor de vrouwen van vroeger die zoveel handwerk maakten, ook uit noodzaak zoals weven, en ook zoveel ander huishoudelijk werk hadden. En dan vaak ook nog buiten op het land. Sterke vrouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat ontzettend mooi! Daar blijf je naar kijken. Borduren met wol heeft iets bijzonders. Ik hou van folklore en traditionele klederdracht. Dat kleurrijke spreekt me heel erg aan. Lijkt me een prachtig boek met geweldige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat prachtig Willy! Het doet me denken aan het volendams borduurwerk wat ik nu op mijn blog heb staan! Prachtig, ik heb genoten!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo mooi, dit kleurrijk borduurwerk! Heel fijn dat je het prachtige boek alsnog via Dita hebt kunnen bemachtigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat is dit mooi, ik vind het ook erg leuk om te doen want voor mijn opleiding moest ik dit ook doen. Erg leuk ook om weer te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Willy wat laat je weer een prachtig boek zien, maar ik houd de knip op de beurs. Dit was ook een van mijn voornemens, ik heb zoveel boeken dat ik ze niet meer kwijt kan. Maar bij jou geniet ik er toch van!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtig borduurwerk Willy en wat fijn dat er nog zoveel van bewaard is gebleven.
    Wat fijn dat je dit boek via Dita toch nog heb weten te bemachtigen en wat maakt zij ook een prachtige borduurwerken.
    Fijne dag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat weer een boel kennis draag je hier aan ons over. Je moet wel zo'n beetje een wandelende encyklopedie zijn. En wij steken er altijd veel van op. Die prachtig geborduurde kleding hebben we meermalen van mogen genieten tijdens onze reizen door Zweden en Noorwegen. Zo mooi!!!
    En ook zo handig: bij hoogtijdagen hoef je nooit lang voor de kast te staan om te kijken wat je eens aan zult doen.
    NB wij wonen inderdaad op een geweldig mooi plekje. Nog altijd blij, dat wij, toen op zoek naar een huis, dit ontdekten. Kom en zie.....

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Willy, ik weet niet wat ik schrijven moet, zo mooi!!!
    Het hand werk geweldig, ik wou dat ik het kon.
    Ik heb weer heerlijk zitten lezen ,en natuurlijk van de mooie foto's genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. prachtig!! en vooral wat je in het begin schrijft...idd met borduren ben je even weg van de dagelijkse beslommeringen en tegelijkertijd laad je weer op voor het werk wat nog wacht. zo herkenbaar! Die vilten tas...zucht...zó mooi!! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  29. wat een prachtig borduurwerk!! En hoewel het huishouden en alles daaromheen vroeger veel tijd innam, hadden ze geen tv en laptop: dat scheelt een tijd........;)
    een handwerkcursus in Zweden: dat is een droom voor velen denk ik, maar niet zo makkelijk te realiseren!
    jammer, he...
    groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Willy,

    Prachtig gemaakt allemaal. Gelukkig komt het nu weer allemaal in de mode. Daarbij, in dit digitale tijdperk, blijft er zeker veel meer van dat bewaard! Maar goed ook!

    Fijne donderdag.

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Werkelijk schitterend. Dat kussen is echt geweldig. Daar zitten aardig wat uurtjes in! De foto op die mooie oude stoel vind ik ook prachtig.
    Maar ook de lieve vogeltjes en alle vrolijke kleurtjes spreken mij erg aan. Geniet van je boek.
    Ik vraag me nog steeds af als ik je blog lees; woon jij nu in Zweden of toch in Nederland?
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Prachtig borduurwerk! Ik hou van dit soort folklore! Mooie vrolijke kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen