donderdag 5 januari 2012

Elsa Beskow

ELSA BESKOW-MAARTMAN (1874-1953) is één van de bekendste prentenboek- en sprookjeschrijvers/illustratoren van Zweden. Voor haar werk ontving ze in 1952 de Nils Holgersson-medaille. Het eerste boekje waar ik als kind kennis mee maakte was HANSJE IN 'T BESSENLAND.


Elsa groeide op in een gezin van zes kinderen. Toen ze 15 jaar oud was overleed  haar vader plotseling, moeder en de kinderen trokken bij twee tantes en een oom in huis. Van 1890 tot 1895 volgde Elsa een tekenopleiding aan de Technische Hogeschool in Stockholm. Ze had graag verder gestudeerd aan de Kunstacademie, maar door gebrek aan financiële middelen, ging dit niet door. Van 1894 tot 1897 werkte ze als tekenlerares aan een school. Vanaf 1894 tekende Elsa voor het kindertijdschrift Jultomten. Elsa  ging ook boeken illustreren van Topelius en H.C.Andersen. Al snel schreef ze teksten voor haar eigen sprookjes. In 1897 gaf Elsa haar eerste boek uit. Het verhaal van het kleine, kleine oude vrouwtje.


In 1897 trouwde Elsa met dominee Natanael Beskow en stopte met haar werk als tekenlerares. Elsa en Natanael woonden in Djursholm Stockholm en kregen zes zonen. Elsa werd door haar man aangemoedigd om te blijven tekenen. Ze had geen werkkamer maar tekende aan de salontafel. Het boek waar Elsa bekendheid mee kreeg was Peters avontuur in het bosbessenbos, dat later aangepast  werd tot Hansje in 't Bessenland.



Inspiratie waren haar eigen kinderen, haar jeugdherinneringen  en de natuur waar ze als kind zelf veel tijd in doorbracht.





Veelal zijn haar boeken een combinatie van werkelijkheid en een sprookjeswereld, kinderen die elfjes ontmoeten.




De inspiratie voor haar boeken over Tante Bruin, Tante Groen en Tante Paars kreeg ze van haar jeugd bij moeder, twee tantes en een oom.


Een aantal boeken uit mijn verzameling zijn Zweedstalig.
LIJST van boeken die in Nederland uitgegeven zijn. Veel van de boeken zijn nog steeds verkrijgbaar.

In mei 2009 hebben we de tentoonstelling van Elsa Beskow in het NORDISKA AKVARELLMUSEET in Skärhamn (Zweden) bezocht, hier waren veel originele illustraties te zien.


 Affiches van de tentoonstelling


Een video(Zweedstalig) die ook te zien was in het museum.

Elsa Beskow på Nordiska Akvarellmuseet 1.5-13.9 2009 from Nordiska Akvarellmuseet on Vimeo.

34 opmerkingen:

  1. Heerlijk is te lezen in zulke kinderboekjes met die mooie illustraties.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij hebt er een schitterende collectie van en wat leuk dat je er nog steeds van geniet! Ik zelf ben gek op H.C. Andersen en Grimm, dus het kind in mij houdt nog steeds van sprookjes! Geniet er maar van, fijne dag
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterend collectie heb je Willy
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Willy, wat leuk dat jij zo'n verzameling van deze geweldige boekjes hebt, inderdaad is zij een groot illustratiste!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat geweldig, zo'n hele verzameling, zeg. Hansje in 't bessenland heb ik ook maar de rest lijkt me ook heel geweldig.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt een logje naar mijn hart! Ik ben jaloers op je oude uitgaven, en ook de Zweedstalige zijn heel mooi en bijzonder! Had graag de tentoonstelling willen bezoeken, zouden ze die niet eens in Nederland kunnen doen? Alleen de affiche al is een plaatje! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een prachtige collectie heb je Willy!
    en ik vind de afbeeldingen zo mooi!!

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  8. alsof ik in mijn eigen boekenkast winkel.....ik heb ze allemaal van haar, vind de prenten en de sfeer zooooo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een pracht collectie heb je. En die plaatjes voorop zijn prachtig om te zien. Helaas heb ik nog geen boek van haar, maar hoop in de toekomst er wel een te bemachtigen en dan in het zweeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige kinderboeken en wat een opmerkelijke vrouw. Haar levensverhaal is wel erg interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schitterende collectie... ik herkende er een paar uit m'n eigen boekenkast. En de boeken blijven leuk, de kleintjes van nu smullen er ook nog van merk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je een prachtige verzameling kinderboeken en de illustraties zijn ook zo mooi Willy.
    Ik heb zelf ook nog verschillende oude kinderboeken, maar deze kende ik niet.
    Fijne avond.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. What a sad story she started off in life with but ended so happy...6 sons and all those lovely books......that was wonderful to hear the history of her life along with all those sweet titles!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een paar van de boeken heb ik hier nog staan, van toen de kinderen klein waren. De illustraties zijn zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie boekenverzameling Willy, al zijn de boeken mij niet bekend! Maar het verhaal er achter maakt de boeken alleen al extra mooi!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh heerlijk, Olle's skitocht.Ik maakte nog eens een Olle van vilt. Sommige boeken vond ik de tekst een beetje onvriendelijk, maar de illustraties hebben mij bijna allemaal aangesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Haar tekeningen zijn vaak zo leuk, vooral die sprookjeswereld die ze zo goed kon uitbeelden.
    Wees er maar zuinig op !
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijke nostalgie. Tijdloos mooi zijn die tekeningen en verhaaltjes!
    Leuk dat ze van generatie op generatie kinderen (en ouderen!) kunnen boeien.
    Dank je wel voor de mooie video.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtig verhaal was dit weer met al die mooie plaatjes..
    Liefs
    Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een mooie boekjes lijken me dit. Het is erg leuk om weer mee te mogen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben gek op zulke kinderboekjes, Zweedse maar ook Nederlandse. Zelfs wel leuk om een enkele keer nog eens te lezen. Leuk deze opsomming Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat ze in die tijd de kans heeft gehad om op tekenles te gaan als vrouw, dat was toen vooruitstrevend! En mooi dat haar man haar heeft aangemoedigd. Mooi logje Willy!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bij het zien van deze log, snelde ik naar beneden om het boek van Olles skitocht op te zoeken. Het boek dateert uit 1975 en wat zijn de tekeningen toch prachtig. Tegelijkertijd kwam het boek De boerderij van Olive Jones met tekeningen van Carl Larsson tevoorschijn. Wat jouw logje al niet teweeg brengt!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een talent had deze bijzondere vrouw. De boeken zijn zo mooi en eigenlijk tijdloos. Knap vind ik dat.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh...en dan droom je meteen weg....zo leuk en vertrouwd....
    Heb Annikaplaat van je overgenomen Willy en als bureaubladachtergrond nu...
    Enig, lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ben ook in het museum geweest. Heel leuk om het nu weer terug te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heb jij al die boeken in je verzameling Willy of zijn ze uit een museum. Dat boekje over Ook en Nootje komt me heel bekend voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een mooie verzameling heb je. Ik heb genoten van het filmpje.Mijn dochters hebben alle boeken van haar en Alice Tegner hebben we eindeloos gezongen.
    het 'oranje" boek is kapotgebruikt.
    Fijn weekend.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  29. dank voor het mooie verhaal! haar boeken zijn zo mooi! onze kinderen zijn ermee opgegroeid ...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Tekeningen om helemaal bij weg te dromen. Peentjes en bietjes op het hoofd ... zoooooo leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. ook hier zijn haar boeken volop aanwezig. Pelle is absoluut favoriet, gevolgd door Olle's skitocht. Het boek: het jaar rond had ik altijd in de kinderkamer staan op een boekenstandaard. En het verveelt nooit! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een nostalgie, de blogs over Elsa en Pipi, heerlijk om te lezen!
    En natuurlijk nog een fijn 2012 gewenst! Groeten en fijn weekend,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @Anje-Grietje, leuk idee!
    @Chris, deze boeken behoren tot mijn verzameling.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een prachtige collectie boeken heb je en leuk dat je alles over haar weet en deelt!

    BeantwoordenVerwijderen